Nul emissiezone gaat te snel, ondernemers in paniek

20240215 Nul emissiezone.jpgdonderdag 15 februari 2024 20:05

Het college wil vanaf 2025 in de binnenstad en een groot gebied er omheen (van Kleverlaan tot Pijlslaan en van Westelijke Randweg tot Prins Bernhardlaan) een nul-emissiezone invoeren voor vrachtwagens en bestelwagens. Op diesel en bezine mogen ze in deze zone niet meer rijden. De ChristenUnie vindt dat de maatregel te snel wordt ingevoerd. Met name ZZP-ers met een bestelbus zoals aannemers, loodgieters en stucadoors zijn in paniek. Er is wel een overgangsregeling voor Euro 5 en Euro 6 busjes maar die duurt maar 3 jaar. Raadslid Frank Visser: “De gevraagde investering is voor deze ondernemers is te hoog”.

Voorzitter, vorig keer was geloof ik iedereen of bijna iedereen enthousiast over het voorstel. Niet alleen mijn fractie maar zelfs ook de VVD. En het voorstel lijkt ook goed. De nulemissiezone helpt onze lucht schoner te maken en dat is belangrijk. De termijnen zijn uitonderhandeld met het bedrijfsleven zegt het college. En er zijn ook nog eens allerlei overgangsregelingen.  Voor stadsdistributie zie ik behoudens het tekort aan laadpalen ook weinig problemen. Je ziet immers steeds meer elektrische bezorgbusjes.

Toch trapt de ChristenUnie vandaag op de rem. Het huidige voorstel raakt namelijk ZZP-ers zoals de vele klusbedrijven onevenredig hard. Met hen lijkt niet onderhandeld. Zij zijn in paniek. Ik sprak een jonge aannemer die woont in een Haarlemse huurwoning in de nul emissiezone. Hij kan straks niet meer werken. Een nieuw elektrisch busje is voor hem onbetaalbaar. Hij heeft maar 4 uitwegen:

• Oplossing 1: op zoek naar een andere woning buiten de emissiezone. Gevolg is dat hij dan klussen in de emissiezone niet meer zal aannemen. Een woning vinden lukt hem echter niet. Voor zijn inkomen is een gezinswoning in Haarlem onbetaalbaar.
  • Oplossing 2: Een Euro 6 dieselbusje kopen. Maar ja, dan moet hij na 3 jaar opnieuw een bus kopen. En dat Euro 6 dieselbusje kan hij dan waarschijnlijk aan de straatstenen niet kwijt
  • Oplossing 3: Aantonen dat hij anders failliet gaat. Voorzitter, dat is de omgekeerde wereld. Zijn bedrijf is gezond, alleen enkele tienduizenden euro’s voor een nieuw busje is onbetaalbaar en als hij het geld wel had gehad dan was dat naar een nieuwe, duurzame woning gegaan. Het is ook een ongewis avontuur. Hoe kan je vooraf weten als ondernemer dat de gemeente voor jou coulant zal zijn.
  • Oplossing 4: de hardheidsclausule. Dat is vergelijkbaar. Het klinkt mooi, maar juist die is nog niet uitgewerkt. Waarom vraagt het college ons nu akkoord te gaan terwijl zoiets essentieels nog niet is uitgewerkt

Ik kan niet uitleggen waarom we wel een uitzondering maken voor marktkooplui, maar niet voor aannemers. Notabene de aannemers die we keihard nodig hebben om snel zoveel mogelijk woningen in Haarlem te verduurzamen.

Bovendien is er ook nog geen regeling als je uitkomt boven de 3500 kilo. Sterker nog: dat duurt nog wel even want er loopt een lobby voor bij de EU. Ik zie niet dat dat allemaal dit jaar nog geregeld is. Al die Haarlemse aannemers met zware apparatuur moeten dus nog dit jaar hun vrachtwagenrijbewijs halen als ze een elektrisch busje al zouden kunnen betalen. Nog meer extra kosten dus voor deze ZZP-eres. En heeft het CBR zoveel capaciteit?

Voorzitter, ik zie dus niet in waarom we nu door moeten gaan met dit plan. Ik wil sowieso eerst de uitgewerkte hardheidsclausule zien. En die moet echt ruim zijn. Een andere optie is dat de wethouder alsnog met een ontheffing komt voor klusbedrijven. Een derde optie is dat de overgangsregeling voor bestelwagens fors worden verlengd, ik denk met zeker 2 jaar. Is de wethouder daartoe bereid?

En sowieso vind ik dat de wethouder het voorstel moet aanhouden totdat de regeling voor de 3500 kilo op Europees niveau is geregeld.

Voorzitter, er is ook goed nieuws, nieuwe bestelwagens zijn vanaf volgend jaar sowieso nul-emissie. Dus de lucht wordt vanaf dan jaarlijks schoner, zelfs als er helemaal geen milieuzone komt.