Maak Kennemerduinen weer toegankelijk per fiets

1000029858.jpgdinsdag 16 april 2024 22:10

De ChristenUnie wil dat de gemeenten in de regio in actie komen om de Kennemerduinen weer toegankelijk te maken voor fietsers. Door een zandverstuiving en wateroverlast zijn vrijwel alle fietspaden momenteel geblokkeerd. Raadslid Frank Visser: "De Kennemerduinen zijn heel erg belangrijk voor inwoners van Haarlem, Heemstede, Bloemendaal en Velsen omdat binnen de stedelijke bebouwing verhoudingsgewijs weinig groen is. Als dan zo'n groot gebied als de Kennemerduinen ontoegankelijk is dan beperkt dat veel mensen sterk in hun mogelijkheden om te recreƫren. Ik vind dat beheerder PWN in actie moet komen!". Daarom heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Samen met de andere gemeenten in Zuid-Kennemerland is een paar jaar terug een mooi ontwikkelperspectief opgesteld voor de binnenduinrand. Ambitie daarin is onder andere het optimaliseren van de verbindingen van de kust met het achterland en vervolmaken van het recreatieve netwerk. Er zou een plan van aanpak en financiering van benodigde recreatieve verkeer- en vervoersverbindingen komen. Daaronder vallen nadrukkelijk ook de fietspaden door de duinen die door veel inwoners van de regio intensief worden gebruikt.

Ik citeer het ontwikkelperspectief: "In het duingebied ligt een aantrekkelijk netwerk van fiets- en wandelpaden, met veel keuzemogelijkheden." Er is zelfs een spelregel opgesteld. Ik citeer opnieuw: "Bij (relevante) ontwikkelingen in de Binnenduinrand is verbetering van de continuïteit of uitbreiding van het recreatieve routenetwerk integraal onderdeel van de planvorming."

De ChristenUnie wil graag weten wat er van de regionale ambitie voor aantrekkelijke fietsroutes door de duinen terecht is gekomen. Een belangrijke doorgaande fietsroute is al maanden afgesloten door PWN bij Kattendeel door een zandverstuiving die PWN niet meer wenst te beheren. Daar bovenop is nu ook al weer maandenlang een groot aantal doorgaande fietspaden in de Kennemerduinen onbegaanbaar geworden door wateroverlast en een aantal paden is zelfs helemaal afgesloten.

Zie de vele obstakels op de bijgevoegde kaart van de Fietsersbond (blauw is overstroomt fietspad, geel is zandverstuiving).

PWN, de beheerder van het gebied, doet er niets aan want het is de natuur. De ChristenUnie vindt natuur ook belangrijk maar dit gebied heeft ook een belangrijke recreatieve functie, juist ook voor Haarlem dat binnen de gemeentegrenzen zo weinig groen heeft.

De ChristenUnie fractie vindt het opmerkelijk dat PWN geen actie onderneemt ondanks de duidelijke woorden in de ontwikkelvisie en ondanks 4000 handtekeningen onder een petitie van de Fietsersbond.

Onze fractie is zich bewust dat het hier om grondgebied van de gemeenten Bloemendaal en Velsen gaat maar de genoemde fietspaden zijn van regionaal belang en juist hierom hebben we een gezamenlijke visie! Daarom zien wij hier ook een verantwoordelijkheid voor het Haarlemse college van B&W.

De ChristenUnie-fractie heeft de volgende vragen:

1. Geldt de spelregel voor continuïteit en uitbreiding van het recreatieve routenetwerk ook voor de Kennemerduinen in beheer van PWN?
  2. Wie heeft uiteindelijk de zeggenschap over het begaanbaar houden van de fietspaden in de Kennemerduinen: PWN, de gemeenten Bloemendaal en Velsen of de provincie? Kan beheerder juridisch gezien door de overheden gedwongen worden de fietspaden weer begaanbaar te maken?
  3. Deelt het college de mening dat het totaal afsluiten van belangrijke regionale recreatieve fietspaden en het vrijwel onbegaanbaar zijn van andere fietspaden in het duingebied, zeker nu het al zo’n lange periode duurt, onacceptabel is omdat het de recreatiemogelijkheden voor inwoners in onze verstedelijkte regio in te grote mate beperkt?
  4. Heeft het college al dan niet samen met de colleges van Bloemendaal en Velsen beheerder PWN inmiddels aangesproken op het gebrek aan beheer van de fietspaden zowel wat betreft de wateroverlast als wat betreft de zandverstuiving bij Kattendel? Zo nee, is het college bereid dit alsnog te doen?
  5. Indien hierop geen positieve reactie is gekomen of komt van PWN: is het college bereid binnen een maand een regionaal overleg te houden met alle betrokken wethouders en de provincie om gezamenlijk PWN te bewegen en indien nodig en juridisch mogelijk te dwingen alsnog op korte termijn maatregelen te nemen?
  6. Deelt het college de mening dat ook structurele maatregelen nodig zijn om het gebied op lange termijn het recreatieve fietsnetwerk in de Kennemerduinen meer klimaatadaptatief te maken om het zo te behouden?
  7. Is het college daarom bereid samen met de gemeenten in de regio, de provincie en PWN te zorgen dat alle fietspaden door de duinen weer jaarrond toegankelijk worden te beginnen met de hoofdroute van Bergweg naar Parnassia?
  8. Op welke termijn kan de gemeenteraad als uitwerking van de ontwikkelvisie binnenduinrand en in het licht van de actuele opgave voor de recreatieve fietspaden in de duinen een regionaal gedragen plan van aanpak en financiering ontvangen om dit te realiseren?