Maatwerk nodig bij nulemissiezone

DSC02736.JPGdonderdag 19 september 2024 22:30

De ChristenUnie wil meer maatwerk bij de nulemissiezone. Met name aannemers dreigen in de problemen te komen. De ChristenUnie vroeg een debat aan. En wat blijkt: veel partijen blijken de zorgen te delen. Waar voor de zomer een ruime meerderheid de komst van de milieuzone steunde, zeggen veel partijen nu ook: kom met meer maatwerk.

Raadslid Frank Visser: “Ontheffingen kunnen straks aangevraagd worden via een landelijk loket. Dat is handig want dan heb je gelijk een ontheffing voor alle gemeenten waar een milieuzone is. Voor allerlei doelgroepen is een ontheffing geregeld, bijvoorbeeld voor marktkooplui. Maar de mogelijkheden zijn volgens de ChristenUnie niet ruim genoeg”

De ChristenUnie ziet twee knelpunten. Allereerst vervallen in 2030 de meeste ontheffingen. Frank Visser:  “Ik denk dat dit voor sommige beroepsgroepen te vroeg komt. Als jij niet veel kilometers maakt dan is een recent aangeschafte euro 6 bestelauto nog niet afgeschreven tegen die tijd”.

Een ander probleem zijn kleine zelfstandigen die nu nog met een oud busje rondrijden zoals aannemers. Frank Visser: “Je kunt wel zeggen je bent toe aan een nieuw busje maar voor veel aannemers is een nieuwe elektrische bestelbus nog veel te duur. Die zijn gewend een tweedehands te kopen. Maar ja: die tweedehands kan nog wel een paar jaar rondrijden met een ontheffing maar daarna niet meer. Dan moet je dus in korte tijd twee keer een investering doen”.

De ChristenUnie wil daarom ruimere ontheffingen voor kleine zelfstandigen. Dat kan op twee manieren: of de landelijke ontheffing moet royaler worden of er moet een aparte lokale ontheffing komen voor die ondernemers die niet in aanmerking komen voor een landelijke ontheffing maar voor wie het niet redelijk is om alleen voor korte ritten in Haarlem te eisen dat een gloednieuwe bus wordt aangeschaft. Volgens het college kan zo’n lokale ontheffing niet maar de ChristenUnie wil dat uitgezocht zien. Frank Visser: “De ontheffing wordt uiteindelijk door de gemeente verstrekt, niet door het landelijke loket, die adviseert alleen maar. “

Ook wees de ChristenUnie op de enorme bureaucratie rond ontheffingen. Frank Visser: “Het is een soort academische theoriewereld. Het is logisch dat een ondernemer wat basale informatie moet aanleveren maar een rittenverantwoording vragen? Welke aannemer houdt dat nu bij? En hoe zou je kunnen aantonen dat je afhankelijk bent van klanten in een milieuzone als je als aannemer per jaar nog geen handvol klanten hebt? Het kan best zijn dat je dan een jaar niet met je busje in die milieuzone bent geweest. Het is een soort kip-ei verhaal. Een klant gaat pas een offerte aan een aannemer vragen als hij zeker weet dat de aannemer ook komen. Maar een aannemer kan pas een ontheffing aanvragen als hij kan aantonen dat hij die klant heeft binnengehaald en kan pas die garantie aan de klant geen als hij die ontheffing heeft”

« Terug