Compenseer openbaar vervoer voor snelheidsverlaging
Een ruime raadsmeerderheid wil op de meeste wegen in Haarlem 30 km/uur invoeren. Alleen enkele doorgaande wegen zoals de Rijksstraatweg en de Spaarndamseweg blijven 50 km/uur. De ChristenUnie maakt zich zorgen over de snelheidsverlaging op de route Rustenburgerlaan-Houtplein-Van Eedenstraat-Wilhelminastraat-Parklaan omdat hier zeer veel bussen rijden. Een verlaging van de maximum snelheid kan ook betekenen dat de exploitatie van het OV duurder wordt en dat hierdoor frequenties moeten worden verlaagd.
Er was geen raadsmeerderheid te vinden om het besluit over deze straten uit te stellen of om deze straten voorlopig op 50 km/uur te houden. Er wordt op dit moment gewerkt aan plannen voor de herinrichting van de Wilhelminastraat. In deze straat wordt door het raadsbesluit 30 km de norm. Daarom heeft de ChristenUnie gevraagd compenserende maatregelen uit te werken zodat de doorstroming van het OV verbeterd voordat de snelheid wordt verlaagd. Raadslid Frank Visser: "Het kan niet zo zijn dat nu wordt gezegd dat er mogelijk compenserende maatregelen komen maar dat we nog niet weten of dit gaat lukken, maar ondertussen wel de snelheid verlagen. Ik heb daarom een motie geschreven waarin ik de wethouder vraag deze maatregelen versneld uit te werken zodat we die hebben voordat de snelheidsverlaging definitief wordt ingevoerd." Een meerderheid van de Raad heeft deze motie aangenomen.
Motie Garandeer doorstroming HOV voordat 30 km/uur wordt ingevoerd
Deze motie hoort bij 16. Vaststellen wegcategorisering 30 km/uur
Ingediend op 25 april 2024
De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen:
We stellen vast dat:
- Verschillende wegen die worden gebruikt door hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de voorgestelde wegcategorisering 30 km/uur worden;
- Uit het rijtijdenonderzoek blijkt dat de grootste impact voor het openbaar vervoer zit op de route Rustenburgerlaan-Houtplein-Van Eedenstraat-Wilhelminastraat-Parklaan;
- Op deze route in de spits meer dan 20 bussen per richting rijden;
- Daarom in het uitvoeringsprogramma gekozen is om het grootste deel van die route niet direct 30 km/uur te maken maar dit gelijktijdig met de realisatie van de herinrichting van de Wilhelminastraat te realiseren;
- Ook bij de keuze om de Zijlweg niet tijdens de eerste fase in 2025 uit te voeren de gevolgen voor de rijtijden van het openbaar vervoer een rol hebben gespeeld;
- Er zo tijd is voor het onderzoeken en uitvoeren van maatregelen die het OV versnellen en/of betrouwbaarder maken in overleg met de concessiehouders;
We overwegen dat:
- Een hoogfrequent en betrouwbaar HOV-netwerk belangrijk is om de in de Omgevingsvisie beoogde mobiliteitstransitie te bereiken;
- Vertraging van het OV potentieel grote gevolgen heeft voor de exploitatie omdat een kleine vertraging er al toe kan leiden dat voor dezelfde frequentie een extra bus en extra personeel nodig is;
- De verwachting is dat er nog mogelijkheden zijn om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren, maar dat dit wel ten koste zal gaan van de snelheid van andere modaliteiten en daarom mogelijk een nadere afweging vragen in de Raad;
We vragen het college om:
- Voordat 30 km/uur wordt ingevoerd op (delen van) de route Rustenburgerlaan-Houtplein-Van Eedenstraat-Wilhelminastraat-Parklaan en de route over de Zijlweg de Raad te informeren over de verkeersmaatregelen die het rijtijdverlies voor het HOV compenseren en deze maatregelen voorafgaand of tegelijkertijd te realiseren;
De volgende leden dienen dit voorstel in:
Frank Visser, ChristenUnie
Archief > 2024 > april
- 25-04-2024 25-04-2024 22:10 - Compenseer openbaar vervoer voor snelheidsverlaging
- 25-04-2024 25-04-2024 22:00 - Vraag Haarlemmers om hun mening over afvalinzameling
- 25-04-2024 25-04-2024 20:09 - Cash betalen moet weer mogelijk worden
- 18-04-2024 18-04-2024 20:32 - Toezicht of bewaking fietsenstallingen?
- 16-04-2024 16-04-2024 22:10 - Maak Kennemerduinen weer toegankelijk per fiets
- 09-04-2024 09-04-2024 14:43 - Demonstreren is wat anders dan blokkeren
Schrijf een reactie via Facebook