Nadenken over toekomst Kennemerlijn

20150128_210214[1]donderdag 29 januari 2015 18:53

In 1927 werd het eerste deel van de Kennemerlijn geëlektrificeerd. Hoe zal de lijn er 100 jaar later uitzien? Ruim 70 mensen bezochten 28 januari de informatiemarkt “Toekomst Kennemerlijn” in het gemeentehuis van Velsen om hierover na te denken. De avond werd georganiseerd door de ChristenUnie en CDA-fracties in de regio.

Directe aanleiding was de aanpassing van de dienstregeling eind dit jaar, waardoor er minder treinen gaan rijden. Aanleiding is het feit dat de Kennemerlijn niet rendabel is en het aantal reizigers per saldo is gedaald. Met name het aantal reizigers in de daluren is extreem laag, met een bezettingsgraad die lager is dan 10%. Van alle gemeenten uit de regio waren raadsleden en wethouders aanwezig en ook enkele statenleden en vertegenwoordigers van onder meer ROVER, Connexxion en NS namen deel.

Tijdens de discussie kwam onder andere de vraag aan bod of het aantal reizigers is gedaald door het verdwijnen van de directe verbinding met Den Haag een aantal jaar geleden. Volgens NS zou dit echter niet blijken uit de cijfers. Verder werd gesuggereerd te onderzoeken of de sprinter in Amsterdam niet verder door kan rijden richting ’t Gooi of Almere zodat belangrijke locaties als Amsterdam Science Park rechtstreeks worden ontsloten, wat meer reizigers kan trekken.

Volgens gedeputeerde Talsma (PvdA) en Ton Venhoeven van de Taskforce Ruimte liggen er veel kansen voor de spoorlijn als er een relatie wordt gelegd met ruimtelijke ontwikkelingen. Van kleine aanpassingen in de openbare ruimte (wayfinding, goed onderhoud) tot woningbouw op strategische locaties langs de lijn. Dit leidde onder andere tot discussie over de vraag of stations met weinig passagiers moeten worden samengevoegd of niet en of bouwen rond de bestaande stations nog wel past in de leefomgeving.

De avond krijgt binnenkort een vervolg. De initiatiefnemers gaan werken aan een actieplan voor de spoorlijn. Dit zal worden ingebracht bij NS en de provincie die momenteel samen werken aan een lange termijnvisie op de spoorlijn.

Onderaan dit bericht staan de presentaties van gedeputeerde Talsma en Ton Venhoeven en een samenvatting van de presentatie van NS.

Wat gaat er veranderen in de dienstregeling?

Daarom zal vanaf december de sprinter Amsterdam-Haarlem-Uitgeest doorrijden naar Alkmaar en Hoorn. De intercity Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Castricum-Heiloo-Alkmaar-Hoorn zal vervallen. Wel komt er in de spitsuren in de spitsrichting een nieuwe intercity Alkmaar-Beverwijk-Haarlem. Tijdens de spitsuren is de vervoervraag namelijk wel hoog en past het aantal reizigers niet in de sprinter. Deze spitsintercity zal niet stoppen op de andere stations en daardoor iets sneller zijn dan de huidige intercity.

Alle aansluitingen in Haarlem en Alkmaar blijven. De aansluiting in Haarlem richting Den Haag wordt beter. Het verdwijnen van de intercity in de daluren betekent voor Beverwijk en Uitgeest een lagere frequentie. Ook betekent het een langere reistijd naar Haarlem voor Heiloo, Castricum en Uitgeest en alleen in de daluren tevens voor Alkmaar en Beverwijk. Het aantal reizigers dat hier mee te maken krijgt is beperkt.

Volgens NS kunnen extra reizigers als gevolg van de sluiting van de Velsertunnel worden opgevangen door de zitplaatsen die beschikbaar zijn in de treinen. Bovendien is het in de nieuwe dienstregeling makkelijker treinen te verlengen met een extra treinstel.
TitelBestandsgrootteMIME-type
20150128 Kennemerlijn 2027 Presentatie NS publieksversie.pdf553,0 kBapplication/pdfdownload
20150128 Kennemerlijn 2027 Presentatie Tjeerd Talsma.pdf2,9 MBapplication/pdfdownload
20150128 Kennemerlijn 2027 Presentatie Ton Venhoeven.pdf4,1 MBapplication/pdfdownload