Raad wil inzicht in aanbesteding doelgroepenvervoer

20150911_151935donderdag 10 september 2015 22:42

De raad wil mee kunnen praten over het Programma van Eisen voor het doelgroepenvervoer. Dit staat in een motie van de ChristenUnie die door een raadsmeerderheid is aangenomen.

De organisatie van het doelgroepenvervoer in Haarlem gaat veranderen vanaf 1 januari 2017. De provincie stopt met de OV-taxi en de gemeente gaat samen met andere gemeenten in de regio andere vormen van doelgroepenvervoer zoals het WMO-vervoer en het leerlingenvervoer bundelen zodat materieel efficiënter kan worden ingezet. Ook is de vervoerder straks alleen verantwoordelijk voor het vervoer. Er komt een aparte “regiecentrale” die de vervoerders gaat aansturen. In de commissie samenleving heeft de gemeenteraad haar mening gegeven over de nieuwe opzet.

Tijdens de behandeling in de commissie samenleving waren er nog veel kritische vragen. De ChristenUnie heeft daarom voorgesteld dat het college terug moet naar de raad met de verdere uitwerking van de plannen.

 

MOTIE Beleidsknoppen doelgroepenvervoer naar de Raad

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 10 september 2015,

in beraadslaging over het doelgroepenvervoer,

Constaterende dat:

  • Het college voornemens is het doelgroepenvervoer per 1 januari 2017 te organiseren conform het regiemodel en hiertoe wil starten met de uitvoering (inkoop, beheer en regie) van het Wmo-vervoer (inclusief de begeleiding);
  • De provincie zich zal terugtrekken zodat het doelgroepenvervoer niet meer toegankelijk zal zijn voor OV-reizigers;
  • Gemeenten zelf verantwoordelijk blijven voor het vervoerbeleid en aan de beleidsknoppen kunnen blijven draaien, maar wel wordt gestreefd naar uniformering;
  • De praktische uitwerking van dit vervoerbeleid zoals klachtenregeling, doorverwijzing naar andere vervoermogelijkheden, uitwerking van het organisatiemodel, kwaliteitscriteria, monitoring en aanbestedingsstrategie (een of meerdere uitvoerders) pas voor de raad zichtbaar zullen worden in de verdere uitwerking van het organisatiemodel, het Programma van eisen, bestek en samenwerkingsovereenkomst;
  • Ook nog niet bekend is hoe de synergie van de bundeling van verschillende vervoersvormen wordt bereikt bij een volgtijdelijke aanbesteding van eerst alleen het WMO-vervoer en later het leerlingenvervoer en eventuele andere vervoervormen (vrijwilligersvervoer);

Overwegende dat:

  • In het verleden de overstap naar een nieuwe WMO-vervoerder voor veel klachten heeft gezorgd in de gemeente;
  • Het een collegebevoegdheid is om te besluiten over het organisatiemodel, Programma van Eisen, bestek en samenwerkingsovereenkomst;
  • De Raad niet wil treden in deze collegebevoegdheid maar wel de mogelijkheid moet hebben om vanuit haar kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol op een moment dat het er nog toe doet zich uit te kunnen spreken over de concrete uitwerking van het nieuwe vervoerbeleid voor het doelgroepenvervoer;

Verzoekt het college om:

De raad het uitgewerkte organisatiemodel en het (concept) Programma van Eisen, bestek en samenwerkingsovereenkomst te sturen op een moment dat dit nog besproken kan worden, dus voordat de aanbestedingsprocedure wordt gestart,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser (ChristenUnie)

Martien Brander (PvdA)

Eva de Raadt (CDA)

Ziggy Klazes (GroenLinks)

« Terug

Archief > 2015 > september

Geen berichten gevonden