Verkeer rond Buitenrustbruggen ontvlechten
De gemeenteraad heeft een motie van de ChristenUnie aangenomen om te onderzoeken of het verkeer bij de Buitenrustbruggen verder kan worden ontvlecht. Raadslid Frank Visser: Er komt een nieuw busknooppunt aan de noordzijde van de Schipholweg vlak bij de brug. Ons idee is daarom om alle bussen in beide richtingen over de noordelijke brug te laten gaan en alle auto's juist over de zuidelijke brug. Dan hoeven bussen en auto's elkaar niet te kruisen en kunnen zelfs alle verkeerslichten rond de bruggen verdwijnen!.
Volgens college zou het voorstel van de ChristenUnie niet passen omdat dan de autorijbaan op de bruggen versmald zou moeten worden naar 2x1 rijstrook. De Kamperlaan die in het verlengde ligt heeft echter ook maar 1 rijstrook per richting. Bovendien meldt het stuk van het college ook dat met deze versmalling voor de toekomst wel rekening wordt gehouden.
De Raad sprak ook over de beoogde fietsenstalling bij het nieuwe HOV-knooppunt. Alle partijen zien het liefst een ondergrondse stalling, direct bij de haltes. Anders kan de fietsenstalling alleen maar aan de overkant van de Schipholweg komen bij de sportvelden en dat betekent een grotere loopafstand over een loopbrug of door een tunnel. Frank Visser: "Op die plek zien wij wel ruimte voor een andere voorziening. Bijvoorbeeld clubgebouw voor het sportpark of…. Een HAVO/VWO afdeling voor het Haarlem College.
Tenslotte ziet de ChristenUnie nog een paar verbetermogelijkheden voor het plan voor het HOV-knooppunt. Allereerst zou er een duidelijke voetgangersroute van het complex Schonenvaert naar het perron richting Amsterdam moeten komen. IN het complex komt een groot aantal studentenkamers. Voorkomen moet worden dat deze studenten straks 2x de busbaan moeten kruisen om bij de haltes te komen. Ook wil de ChristenUnie de HOV baan het liefst gelijk doortrekken aan de noordzijde van de Schipholweg richting de Prins Bernhardlaan. Er is immers nu kans om subsidie binnen te halen van het Rijk en het is maar de vraag of dat lukt als het tweede deel pas later wordt gerealiseerd.
MOTIE Hub over de brug: bus en auto ontvlechten
De gemeenteraad van Haarlem, in vergadering bijeen op woensdag 29 juni 2022,
In beraadslaging over de noordvariant als voorkeursvariant mobiliteitshub Haarlem Nieuw-Zuid,
Constaterende dat,
- In de noordvariant de bussen in oostelijke richting vanaf de Rustenburgerlaan eerst moeten invoegen in het autoverkeer en vervolgens aan de overzijde van het Spaarne weer moeten uitvoegen;
- Met dit ontwerp dus twee kruisende bewegingen tussen bussen en auto’s in tegengestelde richting worden gemaakt en bussen en auto’s op twee punten te maken krijgen met verkeerslichten;
- In het raadsvoorstel in paragraaf 4.8 rekening wordt gehouden met toekomstige versmalling van de Schipholweg: “De noordvariant is flexibeler zodat ruimte, die in de toekomst vrijkomt door het overbodig worden van rijbanen, met gedifferentieerd groen kan worden ingevuld”.
- Volgens het raadsvoorstel paragraaf 5.3 het verkeer en het bijbehorende verkeersgeluid van de N205 ter hoogte van de hub van invloed kan zijn op de verblijfskwaliteit van de mobiliteitshub en het plein;
- Daarbij de vraag wordt gesteld in hoeverre dit acceptabel is en of er aanvullende maatregelen getroffen moeten worden zoals stiller asfalt, geluidsabsorberende materialen en zorgvuldige groeninrichting;
Overwegende dat:
- Door alle bussen in beide richtingen te concentreren op de noordelijke Buitenrustbrug en al het autoverkeer op de zuidelijke buitenrustbruggen de conflicten bij de Schalkwijkerstraat kunnen worden vermeden (geen verkeerslichten meer nodig voor auto en bus) en bij de Rustenburgerlaan fors kunnen worden verminderd (geen verkeerslichten meer nodig voor bus);
- Hierdoor auto’s beter kunnen doorstromen en bussen zelfs zonder conflicten de hub kunnen bereiken vanaf de Rustenburgerlaan;
- Hierbij alleen nog een nadere uitwerking nodig is voor autoverkeer van/naar de Rustenburgerlaan omdat hier meerdere opties mogelijk zijn;
- Invoering van éénrichtingverkeer voor auto’s op de kop van de Rustenburgerlaan de doorstroming mogelijk nog verder kan verbeteren en bovendien de Rustenburgerlaan een rustiger karakter kan geven;
- Zowel Kamperlaan als Rustenburgerlaan momenteel in beide richtingen één rijstrook hebben en autoverkeer slechts vanuit één richting tegelijk naar de brug rijdt;
- Daarom met bovengenoemde betere doorstroming dubbele rijstroken voor de auto per richting niet nodig zijn op de Schipholweg tot aan de Europaweg;
- Hierdoor ruimte ontstaat voor meer groen en een betere verblijfskwaliteit rond de hub omdat wordt voorkomen dat wachtende OV-reizigers pal naast de autorijbanen moeten staan;
Verzoekt het college:
Richting het voorlopig ontwerp te onderzoeken of de noordelijke Buitenrustbrug voor het OV in 2 richtingen kan worden gereserveerd en de zuidelijke brug voor het autoverkeer en de autorijbanen op de Schipholweg tussen Buitenrustbruggen en Europaweg met een 2x1 in plaats van 2x2 profiel kunnen worden ontworpen;
En gaat over tot de orde van de dag.
Frank Visser, ChristenUnie
Schrijf een reactie via Facebook