Stadhuis moet duurzaam voorbeeld zijn

DSC02736.JPGdonderdag 27 oktober 2022 21:16

De ChristenUnie heeft in het vragenuurtje aandacht gevraagd voor energieverspilling in het stadhuis. Veel lichten staan onnodig aan en het tocht.

Lees hier de bijdrage van raadslid Frank Visser en de reactie van wethouder De Raadt.

Voorzitter, als ik op werkdagen door de refter van het stadhuis loop of in de gangen bij de fractiekamers, dan branden alle lichten en dat terwijl het grootste deel van de dag niemand aanwezig is. Bezoekers voor de exposities in de refter, die zijn er meestal pas tijdens de middaguren en zelfs dan is de verlichting vaak niet nodig omdat er voldoende daglicht is. Ook heeft het stadhuis nog steeds tientallen tochtige ramen.

We willen Haarlemmers stimuleren om te verduurzamen, maar dan moeten we zelf ook het goede voorbeeld geven. Er is geld voor gereserveerd, maar waar blijft de actie? Daarom mijn vragen: hoeveel gemeentegebouwen gaat het college nu in dit jaar en volgend jaar verduurzamen en hoeveel besparing gaat het opleveren? Welke mogelijkheden ziet het college om die verduurzaming van gemeentelijk vastgoed te versnellen en dan heel concreet, wanneer wordt het stadhuis eindelijk radicaal verduurzaamd? Kan de raad binnen een halfjaar hiervoor een plan ontvangen en is het college bereid nog dit jaar te zorgen dat de verlichting op het stadhuis niet onnodig aanstaat?

Wethouder De Raadt: Ja, dank u wel, voorzitter. Op uw eerste vraag, die informatie die komt, er wordt nu op dit moment de laatste hand gelegd aan een informatienota, dus die komt in november naar u toe. Op uw vraag twee was de mogelijkheden gezien. Door onder andere het vrijmaken van extra capaciteit binnen de afdeling vastgoed, maar we zijn tegelijkertijd ook wel voor een deel afhankelijk van de markt, omdat een aantal zaken moeten worden ingekocht en dat gaat op dit moment goed, maar we zien het wel drukker worden. Vraag drie, radicaal verduurzamen, dat betekent dat we wel al duidelijkheid moeten hebben over het gebruik van het stadhuis en de plannen voor de eventuele ruimtelijke aanpassing aan de binnenzijde, want daar zitten potentieel grote installatie technische ingrepen aan vast. Het is niet haalbaar om binnen een halfjaar een plan gereed te hebben omdat deze zaken nu onderzocht worden door een procesmanager. Wij zijn wel alvast aan het kijken naar wat wel kan, bijvoorbeeld het isoleren van de zolder. Dat staat daar los van, dus daar gaan we wel alvast mee beginnen. Uw vierde vraag, dat hangt wel samen met antwoord drie en we zijn wel op dit moment, niet voor 2022 nog, maar wel snel daarna zal het aanbrengen van aanwezigheidsdetectie voor verlichting worden ingericht in het stadhuis. Tot zover, voorzitter.