Haarlem moet meepraten in Vervoerregio

DSC02807.JPGdonderdag 01 juni 2023 22:55

De Gemeenteraad van Haarlem heeft unaniem een motie aangenomen van de ChristenUnie waarin wordt gepleit dat Haarlem aan tafel komt bij de vervoerregio. Al jaren wordt gesproken over lidmaatschap maar daarvoor is geen draagvlak bij andere overheden. Bovendien liggen de grenzen van de vervoerregio Amsterdam vast in een wet. Toch is het onbevredigend dat de gemeenteraad van bijvoorbeeld Uithoorn of Purmerend meer te zeggen heeft over de bussen in Haarlem dan de gemeenteraad van Haarlem zelf. Daarom heeft de ChristenUnie het initiatief genomen om te komen tot en agenda lidmaatschap: dat Haarlem wel mag meepraten maar alleen niet mag meestemmen. Raadslid Frank Visser: "Zo kunnen we in ieder geval zorgen dat de Haarlemse belangen niet over het hoofd worden gezien".

MOTIE Haarlem op de agenda van de VRA

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 1 juni 2023,

Kennisgenomen van de regeling gratis OV voor minima van de Vervoerregio Amsterdam,

Constaterende dat:

• De gemeenteraden van bijvoorbeeld Uithoorn en Purmerend meer te zeggen hebben over het OV in Haarlem dan de gemeenteraad van Haarlem omdat Haarlem geen deelnemer is van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) en Uithoorn en Purmerend wel;
  • Haarlem binnen de VRA zelfs niet kan meepraten in portefeuillehoudersoverleggen en Regioraad over het Haarlemse OV terwijl een aanzienlijk deel van de reizigers van de concessie Amstelland-Meerlanden wel in Haarlem woont en in Haarlem op de bussen van deze concessie stapt;
  • Het college zich de afgelopen jaren, mede op aandringen van de gemeenteraad, heeft ingezet voor lidmaatschap van de VRA;
  • Er momenteel onvoldoende draagvlak is bij andere bestuursorganen voor lidmaatschap van de VRA;
  • Voor het lidmaatschap ook een wetswijziging nodig is;

Overwegende dat:

• College en Gemeenteraad van Haarlem door geen lid te zijn van de VRA regelmatig tijdige informatie over ontwikkelingen in het Haarlemse OV missen;
  • De vormgeving van de regeling voor gratis OV-kaarten ter compensatie voor de gestegen tarieven (bussen rijden wel in Haarlem maar regeling geldt alleen voor inwoners van buiten Haarlem) een voorbeeld is dat de Haarlemse belangen onvoldoende / niet tijdig op tafel komen in de besprekingen in de VRA;

Verzoekt het college:

• Een officiële aanvraag in te dienen bij het Dagelijks Bestuur en de Regioraad van de Vervoerregio om per uiterlijk 1 januari 2024 tenminste agendalid te worden van de Vervoerregio (lid zonder stemrecht) zodat een afvaardiging van de Haarlemse gemeenteraad kan deelnemen aan de Regioraad;
  • Hierbij ook te verzoeken dat een wethouder van Haarlem kan deelnemen aan de besprekingen in de portefeuillehoudersoverleggen;
  • Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten per brief te informeren over deze wens van de Haarlemse Gemeenteraad;

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Danny van Leeuwen, Actiepartij