Herinrichting Jan Gijzenkade West slecht voor fietsers

20230713_154922.jpgdonderdag 29 juni 2023 23:20

De ChristenUnie heeft tegen de herinrichting van de Jan Gijzenkade West gestemd. De weg zal worden versmald en worden ingericht als 30 km/weg. Raadslid Frank Visser: "Wij zijn voor 30 km/uur maar zolang het een doorgaande weg blijft zullen door de wegversmalling fietsers in het gedrang komen. Wij zijn bang dat dit tot gevaarlijke situaties zal leiden."

Een ruime meerderheid van de raad heeft wel ingestemd met de herinrichting van de Jan Gijzenkade. Om de snelheid te verminderen zal de weg worden versmald. Hierdoor kunnen auto's elkaar lastiger passeren als er ook fietsers zijn. Raadslid Frank Visser: "Wij zijn bang dat fietsers dan weggedrukt zullen worden. Het is immers toch een belangrijke doorgaande route naar de Westelijke Randweg"

De ChristenUnie heeft daarom voorgesteld een proef te doen met éénrichtingsverkeer op een deel van de Jan Gijzenkade Frank Visser: "Zo geef je fietsers meer ruimte en stimuleer je verkeer om Delftwijk heen te rijden". Voor deze proef was echter geen meerderheid omdat het plan al in de inspraak is geweest. De herinrichting start naar verwachting eind dit jaar.

MOTIE Proef éénrichtingsverkeer Jan Gijzenkade West

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 juni 2023,

In beraadslaging over de vaststelling Definitief ontwerp Jan Gijzenkade West,

Constaterende dat:

  • Gekozen is voor een rijbaanbreedte van 4,80 meter met tweerichtingsverkeer;

Overwegende dat:

  • Over de Jan Gijzenkade West regelmatig vrachtwagens rijden;
  • Fietsers en gemotoriseerd verkeer in beide richtingen gebruik maken van dezelfde rijbaan;
  • De nieuwe rijbaan smaller is;
  • Fietsers hierdoor in het gedrang kunnen komen mede gezien de intensiteit van het gemotoriseerde verkeer en het feit dat de weg als doorgaande route wordt gebruikt van/naar de Westelijke Randweg;
  • Eénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer op (een deel van) de Jan Gijzenkade West (bijvoorbeeld ter hoogte van de aansluiting met de Rijksstraatweg) de intensiteit van het gemotoriseerde verkeer op de Jan Gijzenkade West kan verlagen waardoor de veiligheid voor fietsers verbetert;
  • Door deze maatregel ook de cyclustijd van de kruising Rijksstraatweg – Jan Gijzenkade mogelijk kan worden verkort wat positief is voor de doorstroming van openbaar vervoer, fietsers en auto’s rond dit kruispunt;
  • Dit mogelijk wel gevolgen heeft voor de verkeerscirculatie in Delftwijk;

Voorts overwegende dat:

  • Met een korte proef van circa 6 weken vlak voor of vlak na de herinrichting de impact op de verkeerscirculatie kan worden getest van zowel de nieuwe situatie met 30 km/uur en als een situatie met (gedeeltelijk) éénrichtingsverkeer ten opzichte van de huidige situatie met 50 km/uur;
  • Deze effecten deels met een simulator inzichtelijk te maken zijn (herverdeling van verkeer over andere routes) maar dat dit minder geldt voor de gewijzigde mobiliteitskeuzes veel minder;
  • De Haarlemse verkeersmodellen met een dergelijke proef kunnen worden gekalibreerd waardoor in de toekomst vergelijkbare maatregelen (éénrichtingsverkeer of knips) beter kunnen worden gesimuleerd;

Verzoekt het college:

  • Een simulatie te doen van de effecten van de invoering van éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer op (een deel van) de Jan Gijzenkade West
  • Indien uit deze simulatie blijkt dat deze maatregel mogelijk is een korte praktijkproef (circa 6 weken) te doen om te zien of een dergelijke maatregel aanvaardbaar is voor de verkeerscirculatie in Delftwijk en definitief kan worden ingevoerd;

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

« Terug