Geen fietsparkeervakken in Haarlem

20230713_161458.jpgdonderdag 20 juli 2023 22:14

De ChristenUnie is blij met het nieuwe ambitieuze fietsbeleid. Veel opmerkingen bij het eerdere concept zijn verwerkt. Op twee onderdelen wil de ChristenUnie echter nog een kleine aanscherping. Wij willen geen fietsparkeervakken maar fietsrekken en wij willen dat enkele fietsroutes in de binnenstad beter worden beschermd.

De ChristenUnie heeft daarom de volgende twee amendementen ingediend. Helaas zijn deze verworpen door een meerderheid van de Gemeenteraad.

AMENDEMENT Fietsvak geen oplossing

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 20 juli 2023,

In beraadslaging over het Fietsbeleid 2023,

Constaterende dat:

  • Het fietsbeleid voor kort parkeren inzet op fietsvakken

Overwegende dat:

  • Fietsen in fietsvakken niet kunnen worden vastgemaakt en makkelijker gestolen kunnen worden;
  • Fietsvakken bijdragen aan verrommeling van de openbare ruimte;
  • Fietsen in fietsvakken makkelijk kunnen omwaaien en zo beschadigd kunnen worden;
  • Haarlem investeert in gebouwde fietsparkeervoorzieningen voor lang parkeerders;

BESLUIT

Fietsvakken geen onderdeel te laten zijn van het fietsbeleid en daarom de volgende passages in de nota te wijzigen:

  1. Blz. 17 “Bezoekers die kort parkeren, bijvoorbeeld om snel een boodschap te doen. Hiervoor is een laagdrempelige voorziening dicht bij de bestemming nodig. De voorzieningen bestaan uit een combinatie van fietsvakken (dicht bij de ingang), rekken met aanbindmogelijkheid en fietsnietjes: – Vakken zijn bedoeld voor fietsers die slechts één winkel bezoeken, een fiets hebben met standaard, en die geen behoefte hebben om hun fiets met een extra slot vast te zetten,”

    wijzigen in:  
    “Bezoekers die kort parkeren, bijvoorbeeld om snel een boodschap te doen. Hiervoor is een laagdrempelige voorziening dicht bij de bestemming nodig. De voorzieningen bestaan uit een combinatie van rekken met aanbindmogelijkheid en fietsnietjes:”

  2. Blz. 17 de volgende passage te schrappen:
    “Fietsparkeervakken Fietsparkeervakken kunnen behalve voor kortparkeren bij uitzondering ook worden toegepast in situaties waar we vanwege ruimtegebrek tijdens piek-drukte dubbelgebruik (bijv. laden/lossen of markt) toestaan of tijdelijke voorzieningen willen creëren. Bij het gebruik van vakken streven we altijd naar het aanbieden van een alternatieve voorziening met aanbindmogelijkheid binnen 100 meter van het desbetreffende vak.”
  3. Blz. 19 “(vak, klem, nietje)” wijzigen in “(klem, nietje)”
  4. Blz. 19 “We breiden de huidige capaciteit in de openbare ruimte uit door het plaatsen van vakken voor kort parkeren en nietjes en rekken voor lang(er) parkeren,” wijzigen in: “We breiden de huidige capaciteit in de openbare ruimte uit”
  5. Blz. 19 de volgende twee passages schrappen:

    “Dichterbij de bestemming kan kortparkeren in vakken gefaciliteerd worden.”

    “Met uitzondering van de fietsvakken”

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie
Arwen Scholten, Jouw Haarlem

 

AMENDEMENT Hoofdnet fiets in binnenstad

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 20 juli 2023,

In beraadslaging over Fietsbeleid 2023,

Constaterende dat:

  • In de nota onderscheid wordt gemaakt tussen regionale plusroutes, stedelijke plusroutes en het hoofdnet fiets;
  • Het hoofdnet fiets bestaat uit alle belangrijke fietsroutes die geen onderdeel zijn van de plusroutes en vooral bedoeld zijn voor lokale fietsers;
  • Rond de binnenstad een fietsring wordt gecreëerd om zo de routes door de binnenstad te ontlasten;

Overwegende dat:

  • Ondanks de nieuwe fietsring de routes door de binnenstad van belang zullen blijven voor fietsers simpelweg omdat veel fietsers ook in de binnenstad moeten zijn;
  • Op meerdere van deze routes de fietsintensiteit hoger is dan op delen van het hoofdnet fiets buiten de binnenstad;
  • De snelheid van fietsers in de binnenstad kan worden beperkt door de weginrichting en bebording;

BESLUIT

In het Fietsbeleid 2023, De fiets als vanzelfsprekende keuze het hoofdnet fiets op de kaarten op blz. 9, 13 en 14 uit te breiden met de volgende straten: Jansstraat, Jansweg, Zijlstraat, Koningstraat, Lange Veerstraat en Kleine Houtstraat;

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

« Terug