Stemming kadernota: Afvalstoffenheffing fors omhoog voor gezinnen

DSC02691.JPGdonderdag 13 juli 2023 22:14

Het verzet van de ChristenUnie heeft dit keer niet geholpen. Volgend jaar gaat de afvalstoffenheffing voor gezinnen met 90 euro omhoog. Een ongekend hoog bedrag terwijl de afvalstoffenheffing in Haarlem al hoog is. Tot twee keer toe is het ons eerder wel gelukt deze verhoging tegen te houden maar de nieuwe coalitie van PvdA/GroenLinks/D66/CDA/Actiepartij heeft het voorstel nu doorgezet.

In ruil gaan tweepersoonshuishoudens iets minder betalen. Dat scheelt voor hen 38 euro ten opzichte van het oorspronkelijke tarief. De ChristenUnie blijft van mening dat het eerlijker is om inwoners per afvalzak te laten betalen naast een eventueel basisbedrag per huishouden. Dan wordt afvalscheiden beloont, wordt afval beter gescheiden en kan de hoge Haarlemse afvalstoffenheffing voor iedereen omlaag.

Het voorstel van de ChristenUnie om bij de verdeling van het extra geld in de begroting ook geld te reserveren voor het mantelzorgcompliment haalde het ook niet. Raadslid Frank Visser: “In 2022 is het ons wel gelukt, volgend jaar ga ik het opnieuw proberen want ik vindt dat de Haarlemse mantelzorgers deze kleine blijk van waardering echt verdienen. Het helpt ook om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen. Zo kunnen ze beter worden ondersteund.”

De ChristenUnie had wel succes met het voorstel voor een subsidie voor de aankoop van de werkplaats voor de Nieuwe Blauwe Tram. Momenteel wordt in de Waarderpolder gebouwd aan deze replica van de tram van fabrikant Beijnes die niet alleen in Haarlem is gebouwd maar hier ook jarenlang heeft rondgereden. Met de subsidie kan deze replica worden afgebouwd en kan het dak van de werkplaats ook voorzien worden van een zonnedak.

Ook was er steun voor het voorstel van de ChristenUnie om iets te doen aan de vele drempels in de Haarlems, zoals bijvoorbeeld binnenstad. Wij willen dat het winkelcentrum snel toegankelijker wordt voor mensen die slecht ter been zijn.

Het voorstel om de zogenaamde zonkapel mogelijk te maken in het Ramplaankwartier (een bredere dakkapel in de voorgevel om zo de plaatsing van meer PVT-panelen mogelijk te maken) hebben wij ingetrokken na de toezegging van de wethouder dat er met de wijk verder gepraat zal worden en in het najaar gekeken zal worden of er aanvullende maatregelen nodig zijn om voldoende mensen te laten meedoen aan het wijkwarmtenet. Dit debat gaat dus dit najaar verder.