Mogelijk meer overlast op spoor Haarlem door geldtekort

Bij de publicatie van de halfjaarcijfers van ProRail is bekend geworden dat er nog budget tekort is voor de grote verbouwing van het emplacement van station Haarlem die voorzien is rond 2028. Hierdoor dreigt extra overlast voor treinreizigers van/naar en via Haarlem en dreigt de komst van extra treinen naar Amsterdam vertraging op te lopen. De ChristenUnie heeft daarom vragen gesteld.
ProRail meldt: "Projecten brengen soms dilemma’s met zich mee. Neem Spoorknoop Haarlem. Hier moeten versleten wissels worden vervangen, terwijl er plannen zijn om de spoorindeling aan te passen voor meer treinverkeer. Als we beide werkzaamheden combineren beperken we de overlast en besparen uiteindelijk geld. Maar daarvoor is snel duidelijkheid nodig over de financiering."
Het was bij de ChristenUnie bekend dat in de periode 2028-2031 een grote ombouw van het emplacement van station Haarlem is voorzien met daarbij vervanging en sanering van veel wissels en voor zover wij weten ook verlenging van 1 of meer perrons (in ieder geval perron 1). Tot onze verrassing blijkt uit het bericht van ProRail dat de financiering nog niet rond is.
WIj hebben daarom de volgende vragen:
- Hoeveel geld is er nodig voor de voorziene werkzaamheden op station Haarlem en hoe groot is het huidige tekort? En kunt u aangeven welke werkzaamheden dit precies betreft?
- Is het college betrokken bij lobby richting het ministerie om de financiële middelen tijdig beschikbaar te krijgen zodat A: de extra treinen zo snel mogelijk kunnen rijden en B wordt voorkomen dat treinreizigers rond Haarlem 2x te maken krijgen met omvangrijke overlast door werkzaamheden in plaats van 1x.
- Wat betekent het voor de dienstregeling als de aangekondigde maatregelen zoals perronverlenging niet doorgaan?
- Meer specifiek: In de vervoerconcessie hoofdrailnet 2025-2033 staat dat NS vanaf 2028 2x extra treinen per uur mag gaan rijden tussen Haarlem en Amsterdam Centraal (9e en 10e trein). Kunnen deze extra treinen rijden zolang de genoemde inframaatregelen nog niet zijn uitgevoerd?
Archief > 2025 > juli
- 18-07-2025 18-07-2025 15:53 - Mogelijk meer overlast op spoor Haarlem door geldtekort
- 18-07-2025 18-07-2025 15:17 - Opnieuw raadsvragen wonen boven winkels
- 15-07-2025 15-07-2025 13:30 - Frank Visser lijsttrekker ChristenUnie Haarlem
- 10-07-2025 10-07-2025 21:51 - Initiatiefvoorstel ChristenUnie: Fietsenbergingen in voortuin
- 03-07-2025 03-07-2025 22:26 - Kadernota 2026: Vette en magere jaren