Laadvisie in inspraak, eindelijk kabelmatten geregeld

Het college heeft de langverwachte laadvisie gepresenteerd. Deze visie verteld onder andere hoe de komende jaren het aantal laadpunten wordt uitgebreid. De komende weken kunnen inwoners van Haarlem hun zienswijze geven. Ook de commissie beheer van de gemeenteraad gaf alvast enkele punten mee. Na de zienswijze periode zal de gemeenteraad de definitieve laadvisie vaststellen.
Voorzitter, mooi dat er nu eindelijk een concept laadvisie is. Het heeft wel erg lang geduurd. En met laden vanaf eigen terrein zijn er ondanks mijn initiatief nota uit 2023 om kabelgoten en kabelarmen toe te staan zelfs links en rechts ingehaald.
Voorzitter, mooi dat de kabelmatten sinds deze maand eindelijk legaal zijn in Haarlem, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Wel hadden wij liever ook de optie voor kabelgoten en kabelarmen toegestaan. Maar voor ons staat voorop dat we blij zijn dat je nu eindelijk legaal je auto kunt opladen met stroom uit je eigen zonnepanelen. Dit is wat betreft de ChristenUnie niet iets tijdelijks omdat het plaatsen van publieke laadpalen te langzaam gaat. Je kunt mensen niet dwingen publiek te laden. Privaat laden moet ook op lange termijn gewoon normaal zijn... En het is onbehoorlijk als je mensen eerst een laadvoorziening laat aanschaffen en het dan een paar jaar later weer zou verbieden.
Daarom is de ChristenUnie het hartgrondig oneens met blz 28 van de laadvisie waar wordt gesproken over het ontmoedigen en zelfs uitfaseren van privaat laden. Wat voor een centralistische overheids maakbaarheid gedachte is dit? De wethouder zegt toch ook niet: u mag voor uw zaklamp alleen batterijen kopen bij de gemeente? Zonne-energie is toch niet eigendom van de overheid?
De ChristenUnie maakt zich zorgen dat het college de optie noemt om mensen te dwingen slim te laden maar dat dit nu nog wettelijk niet kan. Ja de files op ons stroomnetwerk zijn zeer zorgelijk. Maar volgens de ChristenUnie kunnen die het beste bestreden worden via financiële prikkels. Het heet niet voor niets "slim" laden. Dan moet je inzetten op goede communicatie zodat het grote publiek ook ziet dat dit slim is.... Wij willen daarom dat het college uitgangspunt 6 op blz 20 over netcongestie aanpast naar een positieve formulering. Dan het punt van het laden via lantaarnpalen. Dat scheelt enorm veel openbare ruimte. Het voorkomt extra obstakels op de stoel. Maar blijkens antwoorden op technische vragen ziet het college vooral een probleem omdat lantaarnpalen van de gemeente zijn en niet van de concessiehouder voor laadpalen zijn. De ChristenUnie roept het college op te denken in oplossingen. Waarom de lantaarnpalen niet toevoegen aan de laadpalen concessie? Of waarom niet een standaard module maken in lantaarnpalen die een concessiehouder kan huren? En waarom eigenlijk überhaupt niet meerdere concessies voor laadpalen verstrekken nu er zo'n sterke groei is? Er zijn grote voordelen aan het gebruik van lantaarnpalen. Allereerst: het is veel minder lelijk. Ten tweede: als je een lantaarnpaal gebruikt dan kan je hem bij wijze van spreken morgen in gebruik nemen. De procedure kan veel eenvoudiger want er hoeft niet een aparte paal geplaatst te worden.
Archief > 2025 > september
- 25-09-2025 25-09-2025 22:21 - Bezoekers moeten meebetalen aan verhuizing Frans Halsmuseum
- 18-09-2025 18-09-2025 23:37 - Meer participatie over deelauto's
- 18-09-2025 18-09-2025 23:28 - Binnenkort ook flitsen op 30 km wegen
- 11-09-2025 11-09-2025 22:19 - Laadvisie in inspraak, eindelijk kabelmatten geregeld
- 06-09-2025 06-09-2025 14:07 - Frank Visser lijstduwer voor Tweede Kamer