Tunnel Schipholweg

In Schalkwijk wordt de komende jaren fors bijgebouwd. Het winkelcentrum wordt uitgebouwd tot “Schalkstad”, de noordstrook ( “023” genaamd) wordt volgebouwd en ook tussen het ziekenhuis en het winkelcentrum verrijzen nieuwe gebouwen. Dit trekt extra verkeer waardoor er knelpunten ontstaan met name op het kruispunt Schipholweg – Amerikaweg. De gemeente denkt nu aan ondertunneling van de Schipholweg, richting de stad uit.

In een verkennende verkeersstudie is onderzocht waar er in de toekomst knelpunten zullen ontstaan voor het autoverkeer. Hier zijn drie knelpunten uit gekomen: Europaweg – Azieweg, Amerikaweg – Boerhaavelaan en Amerikaweg-Schipholweg. Vervolgens is gekeken naar de wensen voor de ontsluiting van de nieuwe bouwlocaties en mogelijke oplossingen voor de knelpunten.

Een vijftal varianten is onderzocht. Naast kleinere ingrepen zijn volgens de studie ook grotere ingrepen nodig. Hierbij wordt gedacht aan het ondertunnelen van de Schipholweg ter hoogte van de kruising met de Prins Bernhardlaan / Amerikaweg voor verkeer dat de stad uit gaat en / of een nieuwe verbinding tussen Schalkwijk en de Schipholweg aan de oostkant in het verlengde van de Professor Eijkmanlaan.

Ik heb aangegeven dat verder onderzoek prima is, maar dat dan wel verder moet worden gekeken dan alleen Schalkwijk. Het is mooi dat integraal naar de verkeersproblemen in dit stadsdeel is gekeken, maar het grootste knelpunt bij de Schipholweg kun je niet los zien van het verkeer in Haarlem-Oost, het knelpunt bij de Spaarnepassage en de aansluiting met de A9. Anders verplaats je alleen maar het probleem.

Fiets en OV
Ook vond ik het opvallend dat in het stuk niets werd gezegd over de fiets en het openbaar vervoer. Er stond alleen een kanttekening bij dat de plannen moeten worden afgestemd met de ideeën voor een hoogwaardige OV verbinding tussen Haarlem en Amsterdam/Schiphol langs de A9. Deze OV-route kan lopen via de Schipholweg, maar ook via de Boerhaavelaan. De keuze die je daarbij maakt is bepalend voor de oplossingen voor het autoverkeer. Dat is dus meer dan een kanttekening!  Ik heb daarom aangegeven dat er nu niet direct “getrechterd” moet worden door nu al alternatieven af te laten vallen. Alle alternatieven moeten in beeld blijven om straks een goede keuze te kunnen maken waarbij ook het OV een flinke stap vooruit maakt.

Geld
Intrigerende vraag is trouwens waar Haarlem het geld voor al deze maatregelen vandaan gaat halen. Het kost miljoenen terwijl de gemeente juist miljoenen moet bezuinigen en een schuld heeft van meer dan 350 miljoen euro. Een deel zal kunnen komen uit de grondexploitatie van de bouwprojecten, maar dat zal niet voldoende zijn. Kortom: als provincie en/of Rijk niet willen meebetalen zal het bij mooie plaatjes blijven (zie ook ons persbericht van vandaag over het tekort aan Haarlemse lobby !). Ik hoop niet dat de bouwplannen in Schalkwijk een schoolvoorbeeld worden van de verkeerde volgorde die je zo vaak ziet: eerst bouwen en dan pas nadenken over de ontsluiting.

Frank Visser
Lijsttrekker ChristenUnie Haarlem

« Terug

Reacties op 'Tunnel Schipholweg'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.