Dossier Parkeerreferendum 2024

Woensdag 6 maart 2024 kunt u in Haarlem stemmen over de uitbreiding van het gereguleerd parkeren in de stad. Wij merken dat er veel vragen zijn over het voorstel. Hieronder geeft raadslid Frank Visser antwoord op de meest gestelde vragen, vindt u een overzicht van alle inbrengen van de ChristenUnie over het parkeerbeleid en staat een overzicht van de voorstellen van het college.

Veel gestelde vragen

  • Wat vindt de ChristenUnie van het referendum?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    De ChristenUnie heeft gemengde gevoelens over dit referendum. In principe zijn wij tegen dit soort referenda omdat het slechts om een advies aan de Gemeenteraad gaat wat de raad kan negeren. Het is daarom een recept voor teleurstelling. Daarnaast gaat het om een uitgebreid pakket maatregelen waar een simpele vraag waar op alleen ja of nee kan worden gezegd eigenlijk niet bij past. Hoe moet de gemeenteraad de uitslag straks uitleggen? Dat kan nog best lastig zijn, zeker als de opkomst laag zou zijn. Verder zijn wij van mening dat de Gemeenteraad juist gekozen is om het algemene belang goed af te wegen namens de kiezers.

    Tegelijkertijd biedt de Haarlemse referendumverordening de mogelijkheid van dit referendum wel. Nu een groot aantal inwoners om een referendum heeft gevraagd vinden wij dat zij daar ook recht op hebben. De overheid moet betrouwbaar zijn. Daarom hebben wij het aanvankelijke voorstel van coalitiepartijen om het referendum niet door te laten gaat niet gesteund hoewel wij nog wel steeds tegen het referendum zijn. Uiteindelijk is besloten dat het referendum doorgaat. Het is nu aan de Haarlemmers middels hun stem de raad te adviseren. Uiteraard zijn wij ook benieuwd naar uw mening. Wij hebben al enkele goede ideeen ontvangen die wij zullen inbrengen in het volgende debat over het parkeerbeleid.

  • Is de ChristenUnie het eens met de invoering van betaald parkeren?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    Wij hebben als enige partij in de gemeenteraad op dit dossier een middenpositie. Wij steunen het principe van betaald parkeren als middel om de parkeeroverlast in wijken te beperken. Wij zijn het op onderdelen echter niet eens met het voorstel en hebben daarom ook enkele wijzigingsvoorstellen ingediend. Een paar daarvan hebben het gehaald. Een paar (nog) niet. Wij zijn dan ook van plan na het referendum opnieuw onze voorstellen in te dienen.

    Wat wij inmiddels hebben bereikt:

    • De grenzen tussen de parkeerzones worden in Haarlem West en Haarlem Zuid logischer. De grens komt op de Westelijke Randweg te liggen. Alleen rond de Zijlweg geldt voorlopig nog een andere grens omdat daar reeds betaald parkeren geldt. De bedoeling is na een evaluatie ook hier de grens op de Randweg te leggen.
    • Duinwijck wordt niet zone C maar zone D. Dit betekent dat in deze wijk ten westen van de Westelijke Randweg op zondag parkeren gratis blijft en dat de tarieven lager zullen zijn dan in zone C. Reden is dat deze wijk verder van het centrum ligt en dat hier door de fysieke barriere van de Randweg geen parkeerdruk vanuit andere wijken te verwachten is.
    • Overgangsregeling is verduidelijkt. In de oorspronkelijke nota stond niet duidelijk wat de overgangsregeling nu precies betekende voor inwoners met een tweede auto in gebieden waar het vergunningenplafond al is bereikt. De tekst is daarom op voorstel van d ChristenUnie aangepast zodat ook voor deze bewoners het recht op een 2e parkeervergunning is verzekerd.
    • De parkeerduurbeperking van 3 uur is opgeheven. Wij vonden de parkeerduurbeperking voor bezoekers niet te rechtvaardigen in wijken verder weg van het centrum omdat hier geen alternatieven zijn in de vorm van parkeergarages. Bovendien blijkt de parkeerduurbeperking juridisch niet houdbaar en in de praktijk ook niet nodig te zijn. Het parkeertarief is al voldoende prikkel om te voorkomen dat mensen te lang in woonwijken parkeren.
    • Parkeerregulering mag geen melkkoe zijn. De raad heeft een motie van de ChristenUnie aangenomen dat apart wordt gekeken naar de opbrengsten van de parkeerregulering. De verwachting is dat de parkeerregulering geen geld oplevert. Al het geld voor betaald parkeren gaat naar de kosten van het systeem zoals parkeerautomaten en handhaving. Maar dit is slechts een schatting. Het zou theoretisch kunnen zijn dat de regeling wel geldt oplevert. Daarom is vastgelegd dat de Raad hier een apart besluit over moet nemen zodra duidelijk is of er geld over blijft. Dit mag dus niet zomaar aan andere dingen worden besteed. Op deze manier kan de raad ook besluiten om bijvoorbeeld de parkeertarieven te verlagen mochten de opbrengsten hoger zijn dan verwacht, of de kosten van het systeem lager zijn dan verwacht.
    • Een voorstel van de VVD gesteund door de ChristenUnie en nog een aantal partijen is aangenomen om een parkeervergunning voor werknemers te onderzoeken. Voor werknemers lijkt de huidige bedrijvenvergunning onvoldoende. Het college moet nu de motie is aangenomen voor de zomer met een reactie komen.
    • Er is een vergunning gekomen voor gebruikers die een auto delen. Deze vergunning is ook mogelijk als beide gebruikers in verschillende vergunninggebieden wonen. Hierdoor wordt het voor sommige mensen aantrekkelijker om de tweede auto en misschien zelfs wel de eerste auto de deur uit te doen.

    Wat wij nog niet hebben bereikt:

    • Wij willen een overgangstermijn voor huishoudens met een 3e auto. Dit gaat om circa 600 huishoudens. Dit betreft vaak gezinnen met volwassen kinderen die nog thuis wonen en de auto gebruiken voor werk. Wij vinden dat je deze gezinnen niet zomaar kunt zeggen: u mag de 3e auto niet meer parkeren. Zeker gezien de woningnood is dit niet reeel. Beter is een uitsterfconstructie. Helaas was er voor dit voorstel net geen meerderheid.
    • De Planetenwijk blijft voorlopig niet gereguleerd. Omdat de rest van Haarlem Noord volgens het voorstel wel gereguleerd parkeren wordt dreigt deze wijk de parkeerplaats van Haarlem Noord te worden. Wij hebben er daarom voor gepleit om deze wijk wel te reguleren als de overige wijken ook worden gereguleerd. Of je nu voor of tegen regulering bent, deze wijk een eiland maken te midden van allemaal gereguleerde wijken zou je niet moeten willen. Een meerderheid van de Gemeenteraad steunde dit voorstel niet al hoewel veel partijen het probleem wel erkennen. Daarom zal de eerste jaren de overlast in deze wijk mogelijk toenemen. De kans is wel groot dat deze wijk later alsnog gereguleerd parkeren krijgt.
    • Veel Haarlemmers willen wel ander vervoer gebruiken maar voor hen is het openbaar vervoer nog onvoldoende een alternatief. Er wordt nagedacht over nieuwe buslijnen, bijvoorbeeld door Haarlem Oost en richting Haarlem Zuid-West vanuit Amsterdam maar deze komen er pas over een paar jaar. Wij willen dat het college van B&W er samen met de provincie voor zorgt dat nieuwe buslijnen sneller starten.
    • De ChristenUnie heeft voorgesteld een aparte parkeervergunning in te voeren voor aannemers en onderhoudsbedrijven. Het voorstel haalde net geen meerderheid in de Gemeenteraad maar wordt na het parkeerreferendum opnieuw besproken. Haarlem heeft een parkeervergunning voor bedrijven maar deze is erg beperkt. Aannemers kunnen hun busje met deze vergunning bijvoorbeeld alleen in de eigen wijk parkeren. In andere wijken moeten ze de bezoekersregeling van hun klanten aanspreken of hebben ze een dure tijdelijke vergunning nodig die enkele tientjes per dag kost. In andere gemeenten is dit opgelost met een aparte klusbusvergunning die voor de hele gemeente geldt. Ook zijn er gemeenten die ook een maandtarief hebben voor de tijdelijke vergunning waardoor deze vergunning veel goedkoper is dan in Haarlem. Nu straks mogelijk in bijna heel Haarlem betaald parkeren geldt vindt de ChristenUnie dat er een betere oplossing voor aannemers en onderhoudsbedrijven moet komen.
  • Heeft de ChristenUnie een stemadvies?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    De ChristenUnie geeft geen stemadvies. Het is aan de inwoners van Haarlem om de Gemeenteraad te adviseren. Wij adviseren wel alle Haarlemse kiesgerechtigden gebruik te maken van het democratische recht om te stemmen. 

    Wij hebben als enige partij een middenpositie. Wij zien de voordelen van gereguleerd parkeren maar vinden wel dat enkele scherpe kantjes van het voorstel af moeten (zie vorige vraag). 

  • Klopt het dat er met dit voorstel in de hele stad betaald parkeren komt?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    Nee, maar dit kan in de toekomst wijzigen. Voorstel is in de stad betaald parkeren in te voeren in alle wijken waar de parkeerdruk hoger dan 85% is. Dat betekent dat er op het drukste moment van de dag van de 100 parkeerplekken minder dan 15 parkeerplekken beschikbaar zijn. Er zijn wijken waar de parkeerdruk rond de 120% ligt. Dat betekent dat er 120 auto's staan waar er maar 100 plekken zijn. In deze wijken staan auto's dubbel geparkeerd of staan ze bijvoorbeeld op de stoep.

    Niet in de hele stad is de parkeerdruk hoger dan 85%. In totaal gaat de uitbreiding van het gereguleerd parkeren om 11 wijken. Dit is bijna heel Haarlem Noord (alleen Planetenwijk, de Krimm en Sinnevelt niet) en heel Haarlem Zuid. In grote delen van Haarlem Oost en in heel Schalkwijk is de parkeerdruk lager. In deze wijken komt voorlopig geen gereguleerd parkeren met uitzondering van de ontwikkelzones waar veel woningen worden gebouwd en er een oplossing nodig is om te voorkomen dat er parkeeroverlast komt.

    Dat tegenstanders van het parkeerbeleid stellen dat de hele stad betaald parkeren krijgt klopt dus niet. Dat voorstanders stellen dat dit niet zal gebeuren klopt echter ook niet. Het voorstel is namelijk wel betaald parkeren in te voeren als de parkeerdruk groeit tot boven de 85%.

  • Waarom zou betaald parkeren helpen om de parkeerdruk te verlagen?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    Alleen het invoeren van betaald parkeren gaat niet de oplossing brengen voor de parkeeroverlast. Het kan sommige bezoekers stimuleren om in parkeergarages te parkeren of met ander vervoer te komen. De meeste auto's in de stad zijn echter van Haarlemmers zelf.

    De parkeerdruk zal daarom vooral worden verlaagd door het invoeren van een vergunningenplafond. Op termijn komen er namelijk niet meer vergunningen dan er plekken zijn de wijk. Om dit voor elkaar te krijgen mag volgens het voorstel elk huishouden straks nog maximaal 2 vergunningen hebben. Een 3e vergunning is niet meer mogelijk. Op deze manier kunnen er minder auto's parkeren en wordt de parkeerdruk dus lager.

  • Maar krijg ik straks nog wel een parkeervergunning?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    De 1e vergunning is volgens het voorstel altijd gegarandeerd, ook als het vergunningenplafond al bereikt is. De 2e vergunning wordt alleen gegeven alleen als er nog ruimte is binnen het vergunningenplafond. Er geldt echter een overgangsregeling: iedereen met een 2e auto krijgt een vergunning, zelfs als het vergunningenplafond bereikt is. Bij verhuizing of verkoop van de auto vervalt het recht op deze 2e vergunning. Vanaf dat moment wordt de 2e vergunning alleen gegeven als er nog ruimte is onder het plafond. Anders kom je op een wachtlijst. Zo zal de parkeerdruk in wijken geleidelijk omlaag gaan.

  • Heeft elk huishouden recht op een 1e parkeervergunning?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    Nee. Bij nieuwbouwwoningen verplicht de gemeente ontwikkelaars altijd zelf voor voldoende parkeerplaatsen te zorgen, bijvoorbeeld onder het gebouw. De gemeente heeft hier normen voor zodat duidelijk is hoeveel parkeerplekken er moeten worden gerealiseerd. Bewoners van deze woningen mogen dus niet op straat parkeren en tekenen daar ook voor bij hun koop- of huurcontract. Soms is er nog voldoende ruimte op straat, dan kan de gemeente met de ontwikkelaar afspreken dat een deel van de bewoners wel op straat mag parkeren. Een vergelijkbare regeling geldt ook voor bewoners met een parkeergarage. Zij krijgen in principe geen vergunning voor de 1e auto. Zij hebben in sommige gevallen wel de mogelijkheid een duurdere vergunning voor de 2e auto aan te vragen.

  • Is betaald parkeren niet gewoon een melkkoe van de gemeente?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    Dat is niet de bedoeling. Mede op aandringen van de ChristenUnie en enkele andere fracties is de prijs voor de 1e vergunning verlaagd. In ruil daarvoor is de 2e vergunning juist iets duurder geworden. Dit stimuleert huishoudens een bewuste keuze te maken of de 2e auto wel nodig is.

    Bedoeling is verder dat de opbrengsten alleen worden gebruikt voor de kosten van parkeerautomaten en handhaving. De gemeente verdient er dus niet aan. Er is bovendien een motie van de ChristenUnie aangekomen dat als de opbrengst toch hoger blijkt te zijn dan verwacht (en/of de kosten lager) dat er dan een apart raadsbesluit nodig is hierover. Dit geld mag dus niet zomaar ergens anders aan worden besteed. 

    Maar tarieven kunnen in de toekomst wel worden verhoogd. Dat opbrengsten dus ook aan andere doelen worden besteed valt niet uit te sluiten. De meningen hierover zijn verdeeld in de Gemeenteraad.

  • Ik heb een eigen parkeergarage maar deze is te klein. Wat nu?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    De ChristenUnie heeft hierover navraag gedaan. De regels voor mensen met een woning met een eigen parkeergarage moeten nog worden gemaakt. Volgens de ChristenUnie zijn sommige garages inderdaad te klein voor moderne auto's. Wij pleiten daarom voor ruime normen zodat te kleine garages straks niet meetellen als parkeerplek. Dat kan ook makkelijk want deze garages hebben momenteel een uitrit waar geen auto's geparkeerd mogen worden. Als de garage niet meetelt als parkeerruimte kan deze uitrit benut worden als parkeerplek.

  • Klopt het dat Canadees parkeren wordt verboden in het voorstel waar dit referendum over gaat?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    Nee. Wel is het de bedoeling dat Canadees parkeren op termijn verdwijnt. Maar daar gaat dit referendum niet over. Allereerst: wat is Canadees parkeren? Dat is het half op de stoep parkeren omdat de doorgang voor auto's op de straat anders te smal wordt. Door dit Canadees parkeren is in veel straten parkeren aan twee kanten mogelijk, maar dit leidt wel tot hinder op de stoep. Op sommige plekken wordt de doorgang op de stoep hierdoor zo smal dat er bijvoorbeeld geen ruimte meer is voor een rolstoel of kinderwagen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als we echter nu Canadees parkeren overal zouden opheffen dat zou er een groot tekort aan parkeerplekken zijn. Daarom wordt Canadees parkeren op veel plekken gedoogd.

    De bedoeling is dat het gedogen van Canadees parkeren op termijn gaat stoppen. Dit kan allereerst door het te legaliseren. Op bijvoorbeeld de Vergierdeweg is dit al gebeurd. Hier staat met strepen op de stoep aangegeven waar auto's mogen parkeren. Zo blijft de stoep én de weg breed genoeg. In andere straten is het mogelijk te legaliseren door de stoep bij herinrichtingen iets smaller te maken. Er zijn echter ook straten waar in de toekomst aan één kant niet meer zal mogen worden geparkeerd omdat Canadees parkeren in deze straten verboden wordt. Daar gaat dit referendum echter niet over. Wel is het zo dat het vergunningenplafond er voor zal zorgen dat er op termijn minder auto's in de wijken parkeren. Dit maakt het mogelijk het Canadees parkeren op te heffen. 

    Het feit dat Canadees parkeren in sommige wijken veel voorkomt is wel een verklaring dat de parkeerdruk boven de 120% uitkomt. In deze straten telt de helft van de parkeerplekken niet mee als de resterende ruimte op de stoep te smal is. In die zin is er dus wel een relatie met het referendum.

  • Waar moeten mijn bezoekers parkeren als betaald parkeren wordt ingevoerd?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    Net als in de wijken waar nu al gereguleerd parkeren geldt is er een bezoekersregeling. Bezoekers kunnen hierdoor goedkoop parkeren (12,5 cent per uur overdag en 25 cent per uur in avonduren en weekend). Bezoekers betalen dus niet het hoge straattarief voor parkeren maar kunnn goedkoop parkeren door hun kentteken te laten aanmelden door het huishouden dat ze bezoeken. Dit kan telefonisch of via een app. Elk huishouden kan op deze manier voor maximaal 125 euro per jaar bezoekers laten parkeren. Dat komt dus neer op 500 tot 1000 parkeeruren per jaar. Je kunt ook meerdere auto's tegelijk laten parkeren binnen deze regeling. Daarnaast zijn er aparte regelingen voor o.a. mantelzorgers.

  • Waar kan ik het complete voorstel vinden?

    Laatst gewijzigd op: 17-02-2024

    Een samenvatting van het voorstel waarover het referendum gaat vindt u op de volgende pagina op de website van de gemeente Haarlem: https://haarlem.nl/nota-uitwerking-parkeerregulering.

    De nota met het volledige voorstel waar dit referendum over gaat en waar de aangenomen amendementen van de Gemeenteraad in zijn verwerkt vindt u hier.

Nieuws

28-03-2024 Huiswerk parkeren opnieuw doen

21-03-2024 Parkeerbeleid na het referendum

28-02-2024 Boetes voor Canadees parkeren?

21-12-2023 Onderzoek parkeervergunning voor werknemers en aannemersbedrijven

30-11-2023 Parkeerplannen moeten gewijzigd kunnen worden na referendum

30-03-2023 Referendum parkeerregulering gaat niet door

30-03-2023 Te Zaanenkwartier dreigt parkeerterrein te worden (resultaten debat over het pakket voorstellen waar het referendum over gaat)