Los knelpunten jeugdzorg op

Jong gezin fiets.jpgdonderdag 07 maart 2024 22:32

Het gaat niet goed met de jeugdzorg in Nederland, ook niet in onze regio. De commissie samenleving van de Gemeenteraad besprak de problemen.

Lees hier de bijdrage van ChristenUnie commissielid Rebecca Linder;

Voorzitter, het gaat slecht met de jeugdhulp. Als ik praat met hulpverleners en ouders dan schrik ik van de situatie.

Ik krijg signalen dat mogelijk twee van de vier consortia financieel al min of meer op de rand van de afgrond staan. Herkent de wethouder dit beeld?

De wethouder schrijft over frustratie bij medewerkers die nu vaak nee moeten zeggen door de financiële problemen.

Voorzitter, ook ouders zijn wanhopig. Ze worden door het financiële gedoe van kastje naar de muur gestuurd.

Ik hoor ook dat er soms ruzie wordt gemaakt tussen het Centrum voor Jeugd en Gezin en de consortia. Het water staat iedereen aan de lippen.

De consortia pleiten voor extra geld. De wethouder is in overleg. Maar is dit niet een zinloos overleg met een groot slot op de portemonnee?

Want het college vindt ook dat alles binnen de huidige financiële kaders moet worden uitgevoerd. Dus waarover overlegd de wethouder eigenlijk?

De consortia is gevraagd in 2023 allerlei dingen voor te schieten. De gemeente suggereerde steeds geld is niet het issue! Los de problemen op. Uiteindelijk moesten consortia het toch uit eigen budget doen. Dat is niet goed voor het onderlinge vertrouwen en past niet bij een strategisch partnerschap. Is de wethouder bereid per direct extra middelen vrij te maken om te voorkomen dat het stelsel in elkaar stort?

De consortia zijn al snel 5% van hun geld kwijt  aan administratie. Dat gaat om miljoenen. Logisch want zij hebben veel overgenomen van de gemeente. Maar kunnen we dat bedrag omlaag krijgen bijvoorbeeld door minder bureaucratie bij het verlengen van noodzakelijke zorg?

Voorzitter, waarom hebben steeds meer jongeren complexe jeugdhulp nodig? Het college noemt allemaal redenen. Eén oorzaak lijkt met kop en schouders bovenaan te staan.

Een deskundige uit één van de consortia vertelde mij dat 60 tot 70% van de jongeren in de jeugdhulp midden in een vechtscheiding zit of daar uitkomt.
En die hulp heeft vaak ook nog eens weinig zin omdat de vechtsituatie nog niet voorbij is. Hulpverleners worden er moedeloos van.

De ChristenUnie wil daarom

- dat het college meer gaat investeren in mediators die vechtscheidingen voorkomen of helpen sneller op te lossen.

- dat het college onderzoekt of zij op één of andere manier kan eisen van ouders dat zij hun problemen snel oplossen omdat nu de rekening bij hun kinderen en bij de samenleving wordt gelegd.

Kortom: Zorg dat de problemen van jongeren in echtsscheidingssituaties minder groot worden en zorg dat hun omgeving sneller rustig wordt zodat de hulp effectiever wordt.