Spaarnwoude moet financieel op orde komen

DSC02712.JPGdonderdag 07 maart 2024 21:57

De ChristenUnie wil orde op zaken bij het recreatieschap Spaarnwoude. Er is een mooie toekomstvisie maar geen geld om deze visie uit te voeren. Een dringende oproep vorig jaar van de gemeenteraad is niets gedaan omdat er een patstelling is in het bestuur. Het recreatieschap wordt namelijk gezamenlijk bestuurd door de gemeente Haarlem, Velsen, Haarlemmermeer, Amsterdam en de provincie.

Voorzitter, vorig jaar was de zienswijze van de gemeenteraad helder. Ik citeer:

gezien de stagnatie in de voortgang van het Uitvoeringsprogramma c.q. de voorgenomen projecten is een verder uitstel van een besluit over verhoging van de participantenbijdrage niet verantwoord.

Wij hebben toen ook gezegd: De raad verwacht van het bestuur van het recreatieschap op korte termijn actie om de continuïteit van dit Uitvoeringsprogramma te borgen.

Voorzitter, opnieuw 1 jaar later zijn we geen stap opgeschoten. Leuk dat het bestuur van het recreatieschap nog steeds achter de visie Spaarnwoude Park 2040 staat maar geld is er niet vanwege financiele onzekerheden bij een aantal participanten.

Voorzitter, ik noem dit geen financiele onzekerheden. Ik noem dit regelrechte onwil. Onwil om nu echt de financiële problemen van Spaarnwoude op te lossen. Ik weet dat deze wethouder bereid is extra te betalen, dat heeft deze raad ook eerder uitgesproken. Maar een aantal andere deelnemers wil gewoon niet extra investeren en daardoor is er voor geen enkel scenario een meerderheid. En zicht op een oplossing is er ook niet.

Het college toont begrip voor deze pas op de plaats. De ChristenUnie heeft dit begrip absoluut niet. Wij willen dat het college juist de impasse doorbreekt. Met de vuist op tafel slaat. Na onze pittige zienswijze van vorig jaar denkt de wethouder toch niet dat wij hier vanavond opnieuw akkoord kunnen gaan met uitstel?

Voorzitter, het is een gemeenschappelijke regeling, maar kennelijk is er geen gemeenschappelijke wil om er uit te komen. Wordt het dan niet tijd om als Haarlem bij wijze van spreken te zeggen: we kappen er mee. Zoek het maar uit met het recreatieschap. We halen het Haarlemse deel eruit en gaan dit zelf onderhouden?

Voorzitter, natuurlijk daar zitten ook nadelen aan. Maar ik wil maar even aangeven: de ChristenUnie heeft schoon genoeg van dit dossier. De voorgestelde zienswijze is veel te mild.

De ChristenUnie komt nog met een voorstel voor een niet mis te verstane zienswijze. In deze zienswijze willen wij het algemeen bestuur een allerlaatste kans geven om  ruim voor de zomer een nieuwe kadernota te presenteren waarmee alle ambities van Spaarne park 2040 worden gerealiseerd maar om te zorgen dat het bestuur nu wel de handschoen oppakt willen wij daarin ook een duidelijk politiek oordeel uitspreken over het feit dat het bestuur de wens van deze raad die luid en duidelijk was heeft genegeerd.