Kadernota 2025 Spaarnwoude onder de maat

DSC02712.JPGdonderdag 28 maart 2024 21:19

Begin maart stelde de ChristenUnie in de raadscommissie de slechte financiƫle situatie van Recreatieschap Spaarnwoude aan de orde in de gemeenteraad. Omdat wij een duidelijk signaal wilden afgeven aan het bestuur, dat wordt gevormd door wethouders van verschillende gemeenten en de gedeputeerde namens de provincie hebben wij nu in een amendement ingediend dat breed door de gemeenteraad is gesteund.

In het amendement wijzen wij er op dat het bestuur ondanks de zorgen die de gemeenteraad ook vorig jaar al heeft geuit het bestuur dit jaar geen maatregelen heeft genomen om de problemen op te lossen. Dit komt omdat er een patstelling is. Haarlem, Velsen en Haarlemmermeer zijn bereid hun bijdrage te verhogen, maar Amsterdam en de Provincie Noord-Holland willen dat niet.

De onvrede over deze patstelling hebben wij verwoord in een scherpe zienswijze op de Kadernota 2025. In deze kadernota staan de uitgangspunten voor de begroting van volgend jaar waarin opnieuw de participantenbijdrage niet is aangepast. Gevolg is dat projecten niet kunnen worden gerealiseerd en het onderhoud maar zeer beperkt is waardoor verval dreigt.

Hieronder het aangenomen amendement:

AMENDEMENT Zienswijze Kadernota 2025 Recreatieschap Spaarnwoude

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2024,

In beraadslaging over de Kadernota 2025 van het Recreatieschap Spaarnwoude,

Constaterende dat:

• De gemeenteraad 30 maart 2023 in een zienswijze heeft aangegeven dat zij stagnatie in de voortgang van het Uitvoeringsprogramma en verder uitstel van een besluit over verhoging van de participantenbijdrage niet verantwoord vond;
  • Het voorstel van het bestuur in de Kadernota 2025 inhoudt dat alleen het minimale wordt gedaan voor het behoud van de huidige staat van het onderhoud en daarmee de financiële en ecologische situatie verder verslechterd;
  • Het weerstandsniveau van het Recreatieschap Spaarnwoude niet in de concept zienswijze wordt genoemd;

Overwegende dat:

• De gemeenteraad van Haarlem altijd de ambities heeft uitgesproken het programma Spaarnwoude Park te willen realiseren;
  • Een hogere financiële bijdrage van alle deelnemers binnen de gemeenschappelijke regeling noodzakelijk is om het uitvoeringsprogramma te kunnen realiseren en de ecologische situatie niet te laten verslechteren;

BESLUIT

Het voorgestelde beslispunt:

1. De zienswijze bij het algemeen bestuur van het recreatieschap Spaarnwoude in te dienen dat de gemeenteraad van Haarlem, gezien de financiële omstandigheden van het recreatieschap, bij het bestuur van het schap aandringt op tenminste het behoud van de huidige staat van onderhoud van de voorzieningen en recreatieve infrastructuur. Daarnaast het zo spoedig mogelijk voorzien in financiële dekkingsbronnen om de voorgenomen projecten van het uitvoeringsprogramma ter hand te kunnen nemen. Hierbij dient voorrang te worden gegeven aan het verder uitrollen van het ecologisch beheer over het hele gebied.

Te wijzigen in:

1. De gemeenteraad van Haarlem de gezamenlijk verantwoordelijkheid van alle deelnemers voor het onderhoud van Spaarnwoude Park en de realisatie van het uitvoeringsprogramma onderstreept. Wat de gemeenteraad van Haarlem betreft zetten wij samen in op het behoud van de huidige staat van het onderhoud en geven we prioriteit aan het uitrollen van het ecologisch beheer van het hele gebied, dat zich geen verder verval kan permitteren. Daarnaast benadrukt de gemeenteraad van Haarlem dat de weerstandsratio van onze gemeenschappelijke regeling altijd boven de 1 dient te blijven. Het financieel beleid van Spaarnwoude Park zoals geschetst in de kadernota 2025 dient daarom aangepast te worden. Dit vergt een bijdrage van alle deelnemers binnen het bestuur. De gemeenteraad verzoekt het bestuur daarom met klem in de voor de zomer op te stellen begroting alsnog te voorzien in voldoende financiële dekkingsbronnen om de voorgenomen projecten van het uitvoeringsprogramma ter hand te kunnen nemen en het ecologische beheer uit te rollen. Uitstel van verhoging van de participantenbijdrage tot de Kadernota 2026 acht de gemeenteraad van Haarlem onverantwoord.

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Joris Krouwels, D66