Onderzoek buslijn Waarderpolder

DSC02701.JPGdonderdag 30 mei 2024 23:05

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad wil dat er een onderzoek komt naar de haalbaarheid van een buslijn vanaf de IJmond via de Waarderpolder naar Amsterdam of Schalkwijk en Hoofddorp. Dat staat in een aangenomen motie van de ChristenUnie.

Raadslid Frank Visser heeft de motie ingediend naar aanleiding van een notitie met de toekomstige wensen voor het openbaar vervoer in Haarlem. "Voor Haarlem Centrum en Zuid zijn er hoge ambities voor de nieuwe OV-concessies met nieuwe lijnen en hogere frequenties. Voor Haarlem Noord zijn de plannen echter vager en voor de Waarderpolder zijn er helemaal geen ambities. En dat terwijl daar dagelijks files staan. Dat moet anders!"

De ChristenUnie heeft daarom twee moties ingediend. Een motie om snelle buslijnen te onderzoeken over de Spaarndamseweg en/of Westelijke Randweg haalde het niet. Wel zegde de wethouder toe dat nog wordt gekeken naar alternatieve routes voor de nieuwe "metrobussen" die in de toekomst moeten rijden vanaf diverse locaties in Amsterdam via Haarlem Nieuw Zuid naar station Haarlem. Deze bussen gaan in het centrum via verschillende routes rijden (Wilhelminastraat, Gedempte Oudegracht en een nieuwe route langs de koepelgevangenis) en zouden ook in Haarlem Noord verschillende routes kunnen krijgen naast de huidige route over de Rijksstraatweg. De meeste raadsleden vonden deze toezegging voldoende.

Een motie over de Waarderpolder haalde het wel. De ChristenUnie wees daarbij op de mogelijkheid dat ook het bedrijfsleven zou kunnen bijdragen. Zo rijdt er in de Amsterdamse Riekerpolder een hoogfrequente buslijn die mede door de daar gevestigde bedrijven wordt betaald.

M O T I E vreemd aan de orde van de dag

Regel met de BIZ een Bus voor Waarderpolder en Oostpoort

Ingediend op 30 mei 2024

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • Het college van B&W de notitie “Toekomst OV-lijnen in Haarlem: Perspectief op het Openbaar Vervoer” heeft vastgesteld;
  • Dit een inhoudelijke uitwerking  is van de ambities ten aanzien van het Openbaar Vervoer in Haarlem en de regio en dit als input zal dienen voor de vervoersplannen, de OV-concessies en de raakvlakprojecten zoals herinrichting van het station en OV-knooppunt Nieuw-Zuid;
  • Een belangrijk uitgangspunt is dat het OV aanbod in Haarlem moet anticiperen op grootschalige woningbouw en dat de ontwikkelzones daarom belangrijke raakvlakprojecten zijn;
  • Bij Oostpoort de bouw van 1100 woningen is voorzien maar deze vooralsnog alleen ontsloten worden met de bestaande laagfrequente en langzame buslijnen 2 en 15 en via het treinstation Haarlem Spaarnwoude;
  • Het bedrijventerrein Waarderpolder alleen 1x per uur wordt ontsloten met buslijn 15 (in de spits 2x per uur) richting het station, maar geen ontsluiting kent richting het noorden en zuiden;
  • Recent een bekend Haarlems bedrijf vertrek uit de Waarderpolder heeft aangekondigd vanwege onder meer de slechte OV-bereikbaarheid vanuit de IJmond;
  • In de notitie wordt gesproken over het verbeteren van de OV bereikbaarheid van de Waarderpolder door initiatieven van ondernemers, vergelijkbaar met de Riekerpolder in Amsterdam, maar dit niet verder wordt geconcretiseerd, en er bijvoorbeeld geen nieuwe OV-lijn wordt voorgesteld;
  • Er door de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Rieker Business Park collectief Aanvullend Openbaar Vervoer is ingekocht om dit gebied te ontsluiten en dat hierdoor nu twee hoogfrequente buslijnen zijn gestart (lijn 68 4x per uur en in spits 8x per uur en lijn 267 in spits 4x per uur), zie https://riekerbusinesspark.nl/bereikbaarheid/
  • De Waarderpolder ook een Bedrijveninvesteringszone is;

 

We overwegen dat:

  • De Waarderweg dwars door de Waarderpolder zeer intensief autoverkeer kent maar geen busverbinding, waardoor er voor de automobilisten langs deze route geen zichtbaar alternatief is;
  • Veel van dit autoverkeer richting de A9 rijdt naar bestemmingen in de regio Amsterdam;
  • Lijn 244 bij terugkeer in de huidige visies niet zal rijden via de Prins Bernhardlaan maar via knooppunt Nieuw Zuid waardoor er geen snelle verbinding terugkeert vanaf Parkwijk en het oostelijke deel van de Amsterdamsebuurt richting Amsterdam;
  • Er nog geen rechtstreekse OV-verbinding is tussen Winkelcentrum Schalkwijk, de nieuwbouwlocaties rond Europaweg en Amerikaweg en Haarlem Oostpoort;
  • Er daarom kansen lijken te liggen voor een snelle busverbinding IJmond-Delftplein-Waarderpolder-Oostpoort en vanaf daar doorrijdend richting het zuiden;
  • Collectieve betrokkenheid van de bedrijven via de Bedrijveninvesteringszone en de Industriekring Haarlem samen met flankerend beleid van deze bedrijven kan zorgen voor een grotere vraag naar OV in het gebied;

We vragen het college om:

  • Een concreet plan uit te werken voor de verbetering van het OV van/naar Waarderpolder en Oostpoort in samenwerking met de Bedrijveninvesteringszone en de provincie;
  • Hiertoe in kaart te brengen of het met een bijdrage van de BIZ mogelijk is in de nieuwe concessie te starten met een frequente OV verbinding (tenminste 4x per uur) vanaf IJmond (Beverwijk of IJmuiden) en Haarlem Noord via de Waarderpolder en Oostpoort richting het zuiden;
  • Te verkennen welke route ten zuiden van Oostpoort de meeste reizigers oplevert: via de A9 richting Amsterdam/Schiphol Noord, via de Prins Bernhardlaan en de A9 richting Amsterdam/Schiphol Noord of via Prins Bernhardlaan en winkelcentrum Schalkwijk naar Hoofddorp.

De volgende leden dienen deze motie vreemd aan de orde van de dag in: 

Frank Visser, ChristenUnie

Matin Abbasi, PvdA

M O T I E vreemd aan de orde van de dag

OV-ambitie west- en oostflank van Haarlem Noord

Ingediend op 30 mei 2024

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • Het college van B&W de notitie “Toekomst OV-lijnen in Haarlem: Perspectief op het Openbaar Vervoer” heeft vastgesteld;
  • Dit een inhoudelijke uitwerking  is van de ambities ten aanzien van het Openbaar Vervoer in Haarlem en de regio en dit als input zal dienen voor de vervoersplannen, de OV-concessies en de raakvlakprojecten zoals herinrichting van het station en OV-knooppunt Nieuw-Zuid;
  • De OV-ambities voor Haarlem Noord zich in de notitie beperken tot hogere frequenties op de Rijksstraatweg (o.a. terugkeer lijn 244) en een nieuwe route voor lijn 2;
  • In de BRT-studie wordt gesproken over het uitwaaieren van de bussen binnen Haarlem en de nieuwe notitie de wens uitspreekt om lijnen aan elkaar te koppelen, ook als ze nu nog onder verschillende concessies vallen;
  • De gewenste uitwaaiering van bussen en daarmee tegelijkertijd meer gebieden in Haarlem ontsluiten met hoogwaardig openbaar vervoer in de notitie goed zichtbaar is in Haarlem West, Zuid en Oost, maar dat van een dergelijke uitwaaiering in Haarlem Noord in de notitie geen sprake is;

We overwegen dat:

  • De Westelijke Randweg geen en de Spaarndamseweg slechts een zeer beperkt OV-aanbod kent;
  • Beiden wegen wel intensief autoverkeer hebben en veel huizen langs deze routes op grote loopafstand liggen van hoogwaardig openbaar vervoer;
  • Via beide routes langs de flanken van Haarlem Noord bij een beperkt aantal haltes het Delftplein snel kan worden bereikt;
  • Een belangrijk uitgangspunt van de notitie is dat het OV aanbod in Haarlem moet anticiperen op grootschalige woningbouw en dat de ontwikkelzones daarom belangrijke raakvlakprojecten zijn;
  • De Spaarndamseweg een belangrijke ontwikkelzone is en langs de Westelijke Randweg de ontwikkelzones Orionzone en Zijlweg liggen;
  • Door het bieden van goed OV de nieuwe bewoners van de ontwikkelzones kunnen worden verleid te kiezen voor het OV en de fiets in plaats van de auto;
  • De wethouder stelde dat het OV langs de Spaarndamseweg weinig gebruikt wordt door de lange reistijd gezien het grote aantal haltes;
  • Hier tegenover kan worden gesteld dat bij een grotere halteafstand de reistijd kan verbeteren en het OV langs deze route daarnaast op dit moment ook weinig gebruikt wordt vanwege de lage frequentie;
  • Door een deel van de beoogde groei van het aantal dienstregelingsuren op de Rijksstraatweg (bijvoorbeeld lijn 244) te verplaatsen naar de Spaarndamseweg en/of de Westelijke Randweg in een aantrekkelijke frequentie (tenminste 4x per uur) nieuwe reizigers getrokken kunnen worden zonder dat dit voor de concessie als geheel extra dienstregelingsuren kost;
  • Wanneer het in de eerste jaren van de concessie niet lukt langs deze twee routes nieuwe reizigers te trekken deze capaciteit eenvoudig “terug” verplaatst kan worden naar de Rijksstraatweg;

We vragen het college om:

  • Voor de nieuwe concessie in te zetten op ontwikkeling van twee nieuwe snelle OV-routes vanaf Haarlem Nieuw Zuid en/of Haarlem Centrum richting Delftplein via Westelijke Randweg respectievelijk Spaarndamseweg met een beperkt aantal haltes en een frequentie van tenminste 4x per uur;
  • Te verkennen met de provincie of het mogelijk is hiervoor als proef een deel van de beoogde groei van het aantal dienstregelingsuren op de Rijksstraatweg in te zetten;

De volgende leden dienen deze motie vreemd aan de orde van de dag in: 

Frank Visser, ChristenUnie

« Terug