Huizentekort Haarlem vandaag... bijna 4000 !

IMG_20220304_103017.jpgvrijdag 04 maart 2022 22:37

De ChristenUnie zette vandaag 40 verhuisdozen op de Grote Markt: voor elke 100 zoekers 1 doos. Frank Visser, lijsttrekker: “De ChristenUnie Haarlem heeft oog voor onze jongeren en hun hopeloze zoektocht naar een woning. Voor gezinnen die zich steeds vaker gedwongen voelen ver buiten Haarlem op zoek te gaan naar een woning en voor ouderen die graag naar een gelijkvloers appartement zouden gaan maar dit niet kunnen vinden. Wij willen recht doen aan al deze woningzoekers’’.

Het zijn er bijna 4000, om precies te zijn: 3950. Zo groot is het tekort aan woningen in Haarlem op dit moment. Zo veel huishoudens vissen steeds weer achter het net. De ChristenUnie maakte dit probleem op een originele manier zichtbaar. Visser: “Achter elke doos ziet de ChristenUnie 100 Haarlemse huishoudens die vastlopen op de woningmarkt. Een groot probleem, want niet alleen moeten woningzoekers hierdoor tegen hun wil onze gemeente verlaten maar woningnood levert ook stress op”.

De wachttijd voor een sociale huurwoningen in Haarlem is inmiddels ruim 8 jaar. Voor elke koopwoning zijn er tientallen en soms zelfs honderden geïnteresseerde kopers en de prijzen zijn voor starters te hoog. Visser: “Ondanks de bouw van 10.000 woningen in Haarlem de komende jaren zal in 2030 het tekort nog steeds 3500 zijn. Er moet dus meer worden gebouwd om jongeren in Haarlem een kans te geven op een woning”.

In mooie woorden, maar ook in dozen kun je niet wonen. Daarom heeft de ChristenUnie een paar concrete plannen om te zorgen voor meer woonruimte in Haarlem. Frank Visser: “Maak woningbouw mogelijk in het zuidelijke deel van de Waarderpolder, daar is ruimte voor een paar duizend woningen én extra bedrijven door slim wonen en werken te mengen. En geef ouderen een doorstroompremie als ze verhuizen naar een kleinere woning, zo komen er sneller woningen beschikbaar voor gezinnen. Dan moeten er natuurlijk wel genoeg aantrekkelijke en toegankelijke appartementen zijn voor de ouderen. Deze willen wij bouwen bij winkelcentra en HOV-knooppunten. Door in Haarlem slim te verdichten is er nog veel groeiruimte en kunnen we tegelijk het groen in de stad behouden”.

De ChristenUnie hoopt na de verkiezingen samen met andere partijen een bouwoffensief te starten in Haarlem. “Tot 2030 moeten er 17500 woningen bijkomen in Haarlem”, aldus Frank Visser.