ChristenUnie feliciteert Ramplaankwartier

20220310 uitreiking PAW subsidie.jpgdonderdag 10 maart 2022 15:18

Wijkinitiatief SpaarGas Ramplaankwartier krijgt 4 miljoen euro subsidie van het Rijk. De toekenning is vandaag bekend gemaakt door Minister Hugo de Jonge. Hierdoor kan de coöperatie aan de slag met het realiseren van een zonnewarmtenet. De bedoeling is dat het Ramplaankwartier een voorbeeldwijk wordt voor heel Nederland hoe je kunt afstappen van het aardgas.

De ChristenUnie is blij met dit resultaat en feliciteert de wijkbewoners. Lijsttrekker Frank Visser: "De bewoners van het Ramplaankwartier zijn met een uniek project begonnen en hier al een paar jaar intensief mee bezig. Mooi dat er nu geld is om het ook echt te gaan realiseren. Het project is compleet georganiseerd door de bewoners zelf en heel innovatief. Zij werken daarbij onder andere samen met de TU Delft. De bedoeling is dat de wijk straks van het gas af kan door een slimme combinatie van PVT-panelen en een warmtenet".

Projectleider van SpaarGas is Eelco Fortuijn. "Met deze subsidie kunnen we een lang gekoesterde droom waarmaken. We begonnen een aantal jaar geleden met een groep wijkbewoners vanuit de overtuiging dat het mogelijk is om onze woningen goedkoop en duurzaam te verwarmen. Sindsdien groeit de steun in de wijk en heeft al meer dan een kwart van de huishoudens aangegeven mee te willen doen. En met de ontwikkeling van de gasprijs en toenemende klimaatproblemen neemt de urgentie alleen maar toe. Waarom zouden we nog aardgas blijven verstoken als we tegen dezelfde of misschien wel lagere kosten zelf onze warmte en elektriciteit kunnen opwekken in de wijk?’

Vorig jaar vroeg ChristenUnie Haarlem op voorstel van Eelco Fortuijn nog aandacht voor enkele wensen vanuit het Ramplaankwartier voor aanpassingen van de Warmtewet en overhandigde deze aan minister Carola Schouten. De nieuwe manieren om woningen van warmte te voorzien vragen namelijk ook aanpassing van wet- en regelgeving.

Woensdag 16 maart kunnen Haarlemmers ook stemmen op Eelco Fortuijn. Hij is de nummer 9 van de ChristenUnie. Frank Visser: "Ik ben er trots op dat wij mensen als Eelco op onze lijst hebben staan. Mensen met idealen die deze ook weten om te zetten in resultaten!"

Meer informatie over SpaarGas Ramplaankwartier is te vinden op www.ramplaankwartier.nl