Oekraïne en de gemeenteraadsverkiezingen

IMG_20220302_215415.jpgzondag 06 maart 2022 15:28

Verklaring van de Haarlemse lijsttrekkers:

Het internationaal recht is met voeten getreden door de Russische agressie en bezetting van Oekraïne. De verschillende Haarlemse politieke partijen zijn in gedachten bij de mensen in Oekraïne. Daarnaast hebben vele Haarlemmers nauwe banden met Oekraïne: ze hebben er familie wonen of komen er vandaan. Onze gedachten zijn ook bij hen.

Wij zijn trots op de vele Haarlemmers die hulp aanbieden: zij hebben spullen beschikbaar gesteld of bieden thuis onderdak, hebben op de Grote Markt laten weten solidair te zijn met Oekraïne, of hebben geld overgemaakt (via giro 999 Stichting vluchteling). Duizenden Oekraïners zijn op de vlucht voor oorlog en geweld. Ook Haarlem dient een actieve rol te vervullen in de opvang van vluchtelingen.

De invasie van Oekraïne bewijst dat democratie en vrijheid geen gegeven zijn. Het is een groot goed dat we moeten koesteren. Om deze reden zullen we komende twee weken tot aan de gemeenteraadsverkiezingen 16 maart doorgaan met campagnevoeren. Voor onze democratie, maar in gedachten bij Oekraïne.

Jasper Drost - GroenLinks Haarlem

Floor Roduner - PvdA Haarlem