Mobiliteitsplan Oostpoort leidt tot omrijdende bussen

DSC02706.JPGdonderdag 30 maart 2023 21:30

In een bijlage van het nieuwe bestemmingsplan voor een stukje bouwgrond voor Oostpoort zit een twee jaar oud mobiliteitsplan voor het hele gebied rond station Haarlem Spaarnwoude. De ChristenUnie maakt zich grote zorgen om dit plan dat nooit eerder naar de Raad is gestuurd.

Uit het mobiliteitsplan blijkt dat er geen sprake meer is van een fiets/bus tunnel onder het spoor in het verlengde van de Waarderweg. Er worden wat bezwaren genoemd tegen deze tunnel maar deze zijn volgens de ChristenUnie oplosbaar en in ieder geval nog nooit met de Raad besproken.

Het gevolg van het niet bouwen van deze tunnel zou zijn dat bussen moeten omrijden. Fietsers krijgen mogelijk wel een extra verbinding maar moeten hiervoor nog steeds een hoge helling oprijden om het spoor te kunnen passeren. Raadslid Frank Visser: “In plaats van dat de bus sneller wordt dan de auto zal de auto in dit plan juist aanzienlijk sneller zijn dan de bus. De bus moet immers niet alleen stoppen bij het station maar in dit plan ook 1,5 tot 2,5 km omrijden.”

Nog opmerkelijker is dat in het Stedenbouwkundig Programma van Eisen wordt gesproken over een nieuwe oprit naar het Kegge-Stastok viaduct in de middenberm van de Amsterdamse Vaart terwijl in het mobiliteitsplan wat ouder is deze nieuwe oprit al geschrapt is en gewoon gebruik gemaakt wordt van de huidige oprit. Dat betekent echter dat er veel minder grond beschikbaar is voor nieuwbouwwoningen.

Om deze reden heeft de ChristenUnie bij de stemming over het bestemmingsplan aangegeven weliswaar de bouw van de eerste woningen in Oostpoort te steunen en dus voor het bestemmingsplan te stemmen maar dat wij expliciet worden geacht tegen het mobiliteitsplan te hebben gestemd dat als bijlage bij het bestemmingsplan zit.

« Terug