Met de sloep naar de Amsterdamse Poort

IMG_20200503_094205641.jpgdonderdag 27 juni 2024 23:32

Er zijn plannen om de Gedempte Oostersingelgracht en de Papentorenvest weer van water te voorzien, maar er kunnen dan niet zoals vroeger boten varen. Daarvoor wordt het water te smal en te ondiep. Ook komen er in de huidige plannen geen bruggen maar duikers. Het idee is vooral de buurt groener te maken en te zorgen voor een goede waterhuishouding. De ChristenUnie vindt dit zonde: als je toch gaat graven, zorg dan dat je er straks ook kunt varen! Volgens de partij is een sobere oplossing mogelijk waardoor je in de toekomst met een sloep zou kunnen varen van molen de Adriaan via de Amsterdamse Poort naar de Lange Brug (de verfroller).

Om ook op de route te kunnen varen zijn aanpassingen van het ontwerp nodig. Het geplande talud zal vanwege de beschikbare ruimte op sommige locaties moeten worden vervangen door een kademuur of beschoeing. Frank Visser: "Ook dan is een groene inrichting mogelijk. Zo kan je de beschoeing vlak onder water laten einden en dan blijft er toch nog een natuurlijk stuk talud over dat je kunt laten begroeien".

De hogere kosten zitten vooral in de benodigde bruggen. Volgens de ChristenUnie kan dit echter goedkoper. Visser: "In het huidige ontwerp zijn minstens drie bruggen voor auto's nodig. Dat is kostbaar. Als je de Papentorenvest echter niet aan de noordzijde maar aan de zuidzijde uitgraaft dan heb je ineens nog maar 1 autobrug nodig en een fietsbrug. Dat is veel goedkoper. Ook zou je de bruggen iets lager kunnen maken en zou je bij de bochten rekening kunnen houden met bootverkeer in 1 richting in plaats van twee richtingen. Een spiegel ophangen is voldoende."

Samen met een aantal andere fracties wil de ChristenUnie dat dit goed wordt uitgezocht. Visser: "Volgend jaar moet er een ontwerp liggen en wordt de keuze gemaakt. Het zou zonde zijn dat we nu enkele miljoenen euro besteden aan de herinrichting van dit gebied en dan over een paar jaar zeggen: we willen het alsnog bevaarbaar maken. Dan is het veel duurder en mogelijk moet dan ook de herinrichting deels opnieuw worden gedaan." Vanuit de coalitie kreeg de ChristenUnie steun van CDA en Actiepartij. Helaas was dit niet genoeg omdat niet alleen de coalitie maar ook de oppositie verdeeld was. Een meerderheid van de Raad steunde een motie om bevaarbaarheid te onderzoeken niet. Sommige fracties vinden het bevaarbaar maken sowieso te duur, andere fracties willen het ontwerp afwachten. Frank Visser: "Jammer want als we volgend jaar deze discussie krijgen en er moet dan aanvullend onderzoek worden gedaan dan krijg je alleen maar vertraging".

M O T I E

Bevaarbaarheid voorbereid

Deze motie hoort bij 34. Herinrichting Ged Oostersingelgracht: vaststellen Startnotitie en Programma van Eisen, ingediend op 27 juni 2024

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • De startnotitie rekening houdt met realisatie van oppervlaktewater middels een ruimtelijke reservering, maar nog niet dat dit water ook doorvaarbaar moet zijn;
  • Het trajectdeel 1 van Molen De Adriaan tot de Amsterdamsevaart inclusief brug Gedempte Oostersingelgracht voor vaarverkeer richting Amsterdamsevaart is begroot op 9 tot 10 miljoen euro (*);
  • De kosten voor het bevaarbaar maken van het rondje Spaarne – Papentorenvest-Gedempte Oostersingelgracht – Amsterdamse Poort – Lange Herenvest - Spaarne op basis hiervan ambtelijk wordt ingeschat op 12 tot 14 miljoen euro (onderzoek2023,  prijspeil 2024) (**)
  • Dilemma 4 in de startnotitie luidt: “Moet er rekening gehouden worden met de aanleg van oppervlaktewater in de Papentorenvest en langs het zuidelijke deel van de Oostvest en moet dit water doorvaarbaar zijn? Onder welke voorwaarden past dit in het horizontale en verticale profiel, met name ter hoogte van de kruising met de Papentorenvest en ten zuiden daarvan?”;

We overwegen dat:

  • Het projectgebied zich beperkt tot de Gedempte Oostersingelgracht en de Oostvest en dus nog niet de Papentorenvest die wel behoort tot het studiegebied;
  • Er naast beperking van de lengte van de vaarroute door alleen het rondje van/naar Spaarne bevaarbaar te maken nog diverse andere draaiknoppen zijn om bevaarbaarheid op een goedkopere wijze te realiseren, zoals 1.) doorvaarthoogte, 2.) éénrichtingsvaarverkeer in bochten, 3.) in eerste instantie nog geen doorvaarbaarheid bij Amsterdamse Poort en 4.) ligging (zuidelijk vs. noordelijk) van de vaarroute in de Papentorenvest;
  • Met name de vierde draaiknop van invloed kan zijn op het ontwerp van de Gedempte Oostersingelgracht omdat dit een andere inrichting van het kruispunt vraagt die mogelijk als voordeel heeft dat deze beter aansluit op de huidige inrichting van de Papentorenvest en deze draaiknop tegelijkertijd mogelijk de grootste kostenbesparing levert;
  • Om het dilemma te kunnen beantwoorden nader onderzoek nodig is en dit het beste meegenomen kan worden richting het voorlopig ontwerp omdat dit grote impact heeft;

We vragen het college om:

  • Bij de uitwerking van het voorlopig ontwerp toekomstige doorvaarbaarheid van de Papentorenvest en Gedempte Oostersingelgracht niet onmogelijk of onnodig duur te maken en daarom hier in het profiel rekening mee te houden, gebruikmakend van de knoppen genoemd in de overwegingen,
  • Bij de Begroting 2025 een pm post op te nemen en voor de Kadernota 2026 in kaart te brengen wat de kosten zijn van het (al dan niet gefaseerd) realiseren van een sobere variant van bevaarbaar water op de route Papentorenvest – Gedempte Oostersingelgracht – Lange Herenvest gebruik makend van de knoppen genoemd in de overwegingen.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

De volgende leden dienen deze motie in: 

Frank Visser, ChristenUnie

Danny van Leeuwen, Actiepartij

Ron Dreijer, CDA

Arwen Scholten, Jouw Haarlem

Sibel Özogul-Özen, SP

(*) De kosten voor het volledig bevaarbaar maken van de route Spaarne – Papentorenvest – Gedempte Oostersingelgracht – Amsterdamsevaart – De Liede in 2023 zijn ingeschat op 29 miljoen euro voor BRTN-klasse F

(**) De brug bij de Amsterdamsevaart is voor dit traject niet nodig, maar wel een brug bij de noordelijke Oostvest ten behoeve van de parkeergarage en bij de Lange Herenvest die niet in de berekening van 2023 zaten (antwoord technische vragen d.d. 24-6-2024);

 

« Terug