Behoud fietspad Wilhelminastraat

WP_20160604_10_15_25_Prodonderdag 18 juli 2024 22:59

De Raad is akkoord met de startnotitie Raaksbruggen - Wilhelminastraat - Raamvest. Het college gaat het plan nu verder uitwerken. Onderdeel van het plan is de aanleg van de fietsring: een tweerichtingsfietspad vanaf de Raaks, via de Wilhelminastraat en de Raamvest naar de Grote Houtbrug aan de centrumkant. De ChristenUnie heeft zorgen over het plan om tegelijkertijd het fietspad aan de westzijde van de Wilhelminastraat weg te halen. Frank Visser: "Die fietsring wordt aantrekkelijk voor fietsers, maar er zijn ook fietsers die aan de overkant willen zijn, bijvoorbeeld bij de Schouwburg".

Met name rond de Raaksbruggen gaat veel veranderen. Het idee is dat hier meer ruimte komt voor voetgangers. Het betekent minder rijstroken voor auto's maar ook fietsers krijgen andere routes. Zo komt er niet alleen de genoemde fietsring maar komt er ook een tweerichtingsfietspad voor de ingang van het Patronaat. Hiermee verdwijnt wel het fietspad aan de oostzijde van de Zijlsingel en aan de westzijde van de Zijlvest. De ChristenUnie is blij met de nieuwe fietspaden maar denkt dat er toch mensen zullen blijven fietsen op de plekken waar fietspaden verdwijnen omdat het nu eenmaal vaak de kortste route is. Vooral het schrappen van het fietspad aan de westzijde van de Wilhelminastraat vindt de ChristenUnie zorgelijk. Het college redeneert dat nu altijd de helft van de fietsers in de Wilhelminastraat moet oversteken als ze aan de overkant moeten zijn. Door de fietsring verandert dit niet, maar zullen alleen andere fietsers moeten oversteken. De ChristenUnie is van mening dat zo'n uitruil niet nodig is. Frank Visser: "Als je de fietsring iets smaller maakt, 3,50 meter in plaats van de geplande 4 meter, en je maakt de stoepen iets smaller, dan kan je aan de westzijde gewoon een éénrichtingsfietspad behouden".

De wethouder wilde een variant met behoud van het fietspad niet uitwerken voor het voorlopig ontwerp. Naar aanleiding van dit ontwerp dat nu gemaakt gaat worden komt er nog wel een participatieronde. De wethouder heeft toegezegd dat er n.a.v. de participatie nog een keer naar het fietspad gekeken zal worden en dat direct omwonenden dan hun mening kunnen geven. Omdat er geen meerderheid in de Raad leek voor de ChristenUnie motie die opriep het fietspad sowieso mee te nemen in het voorlopig ontwerp heeft de ChristenUnie deze motie ingetrokken. Frank Visser: "We wachten nu het voorlopig ontwerp af en zullen dan omwonenden oproepen om vooral te reageren op dit plan". 

De ChristenUnie kreeg wel steun voor het voorstel om twee varianten op het plan nu alvast verder te onderzoeken. Dit betreft het verbieden van auto's vanaf de Brouwersvaart en vanaf en/of naar de Zijlvest. Dit zou het verkeer rond de Raaksbruggen veel minder complex maken en vooral voor fietsers een stuk veiliger. Het zou echter ook betekenen dat sommige auto's moeten omrijden. Frank Visser: "We moeten nu onderzoeken wat de effecten zijn van dergelijke maatregelen die al wel in krijtstreep op papier stonden voor de wat verdere toekomst. Als het goed inpasbaar is dan kan je het beter gelijk doen, dat scheelt in de kosten. Maar het moet wel verantwoord zijn."

M O T I E  Rechts zo die gaat met de fiets in de Wilhelminastraat

Deze motie hoort bij Kaderstellende startnotitie en programma van eisen herinrichting Raamvest, Wilhelminastraat en Raaksbruggen , ingediend 18 juli 2024

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • In de startnotitie en het Programma van Eisen uitgangspunt is dat het fietspad aan de westzijde van de Wilhelminastraat verdwijnt ten faveure van de fietsring aan de oostzijde;
  • Bij de fietsring wordt uitgegaan van een tweerichtingsfietspad van 4 meter breed;

We overwegen dat:

  • Met het voorstel huizen aan de westkant van de Wilhelminastraat na de herinrichting niet meer fietsend bereikbaar zijn waardoor bewoners de Wilhelminastraat zullen moeten gaan oversteken of een lang stuk over de stoep moeten gaan lopen;
  • In Haarlem op meerdere plaatsen een intensief bereden tweerichtingsfietspad is van 3,5 meter breed zoals langs het Spaarne tussen Langebrug en Melkbrug;
  • In aanvulling op realisatie van de fietsring aan de oostzijde behoud van een éénrichtingsfietspad aan de westzijde mogelijk is door de voetpaden iets smaller te maken en door de fietsring waar nodig 50 cm smaller te maken;
  • Zowel Fietsersbond als Politie adviseren het fietspad aan de westzijde te behouden;

We vragen het college om:

  • Bij de verdere uitwerking van het ontwerp van de herinrichting Wilhelminastraat uit te gaan van behoud van een éénrichtingsfietspad aan de westzijde;

En gaat over tot de orde van de dag.

De volgende leden dienen dit voorstel in: 

Frank Visser, ChristenUnie

Joyce Jacobsz, OPHaarlem

M O T I E  Ontlast de Raaksbruggen

Deze motie hoort bij Kaderstellende startnotitie en programma van eisen herinrichting Raamvest, Wilhelminastraat en Raaksbruggen, ingediend 18 juli 2024

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • In de startnotitie en het Programma van Eisen een aantal elementen van het oorspronkelijke plan uit de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR) niet is opgenomen waaronder het afsluiten van de Brouwersvaart voor auto’s bij de Raaksbrug en realisatie van een busbaan op de Zijlvest ten noorden van de Raaksbruggen (en dus een verbod voor auto’s);

We overwegen dat:

  • Met afsluiting van de Brouwersvaart de recreatieve fietsroute naar de duinen verbeterd, maar de effecten van deze afsluiting (andere routering van 500-1000 auto’s per dag) niet zijn onderzocht;
  • Met afsluiting van de Zijlvest ten noorden van de Raaksbruggen voor auto’s de doorstroming van het HOV verbeterd, maar circa 2500 motorvoertuigen per dag een andere route moeten zoeken, en de effecten daarvan niet zijn onderzocht;
  • Afsluiting van de Zijlvest gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van parkeerplaatsen aan de Zijlvest en Kinderhuisvest, maar dit slechts om circa 8 plekken gaat en dit oplosbaar is door deze parkeerplaatsen te schrappen of de maatregel in slechts één richting te doen;
  • Beide maatregelen kunnen leiden tot minder auto’s rond de Raaksbruggen en een verhoogde verkeersveiligheid door een minder complexe inrichting van dit knooppunt;

We vragen het college om:

  • Bij de verdere uitwerking van het ontwerp onderzoek te doen naar de haalbaarheid en effecten van het gelijk meenemen van het afsluiten van de Brouwersvaart en/of de Zijlvest Noord voor auto’s bij de Raaksbrug en daarbij voor deze laatste maatregel als dit nodig is om nadelige effecten te beperken ook te kijken naar een variant waarbij de afsluiting slechts in één richting geldt;

En gaat over tot de orde van de dag.

De volgende leden dienen dit voorstel in: 

Frank Visser, ChristenUnie

« Terug